Promenáda na nábreží medzi Mostom SNP a Mostom Lafranconi v Bratislave je po novom zóna voľného pohybu. Znamená to, že po nej môžu bez pravidiel voľne jazdiť cyklisti, chodiť chodci, seniori i mamičky s kočíkmi. Na brífingu na nábreží o tom informoval primátor hlavného mesta SR Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že promenáda je pre všetkých.
Rozhodla o tom dopravná komisia, ktorú tvoria pracovníci bratislavského magistrátu, staromestského úradu i dopravného inšpektorátu. „Môžu tu byť všetci, len sa musia navzájom prispôsobiť,“ dodal primátor s tým, že toto nariadenie platí na jeden rok.
Riešením je podľa neho nová, oddelená a bezpečná cyklotrasa, nie čiary namaľované na chodníku tak, ako je to v súčasnosti na tomto mieste. Riešiť budú územie od Mosta Lafranconi po Most SNP. Možností je podľa primátora niekoľko. Trasa môže ísť napríklad po časti zelenej plochy, ktorá je medzi zónou zmiešaného pohybu a cestou.
Otázka bezpečnosti
Národný cyklokoordinátor z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Peter Kľučka povedal, že toto riešenie je aktuálny stav a prispieť by mal ku komplexnému riešeniu tohto verejného priestoru. Tráviť na ňom čas chcú totiž cyklisti i chodci. Túto situáciu vníma ako dočasný stav a podľa neho je v súlade so zákonom. „Nie je to ideálna situácia,“ priznal s tým, že optimálnym riešením by boli jasne vymedzené pravidlá.
Cyklokoalícia, ktorá sa zaoberá rozvojom cyklistickej dopravy v hlavnom meste, nevidí dôvod, aby sa na tomto mieste rok testovalo nové nariadenie. „Naďalej považujeme za najbezpečnejšie riešenie oddelený priestor pre chodcov a pre cyklistov,“ poznamenal Dan Kollár z Cyklokoalície. V stredu preto organizujú protestnú jazdu, ktorou budú požadovať, aby čím skôr začali toto územie riešiť tak, aby bolo pre všetkých bezpečné. Najlepšie by podľa Kollára bolo, aby mali chodci aj cyklisti na pohyb oddelené priestory. Tento návrh Cyklokoalície však zatiaľ nie je úspešný.
Protestná cyklojazda
Zrušený koridor pre cyklistov a nová zóna zmiešaného pohybu cyklistov a chodcov sa nepáči mestskej časti Karlova Ves. Podporujú preto protestnú jazdu Cyklokoalície. Takéto riešenie komplikovanej dopravnej situácie na vyhľadávanej promenáde považuje karloveská samospráva za nešťastné. „Promenáda bola dosť široká, aby na nej, aj pri rastúcom počte cyklistov, mohla byť bezpečná cyklotrasa. Privatizácia nábrežia spôsobila konflikt medzi záujmom verejnosti a developera,“ uvádza starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová v tlačovej správe.
Stredajšiu protestnú jazdu za bezpečné nábrežie pre chodcov aj cyklistov podporuje aj mestská časť Dúbravka. „Zmene na nábreží a zrušenie koridoru pre cyklistov sa priamo dotýka cyklistov z Dúbravky, trasa bola jedinou bezpečnou cestou z mestskej časti do centra,“ poznamenal vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír v stanovisku.
Uvedená zmena značenia podľa developera J&T REAL ESTATE, ktorý má na nábreží River Park, nebráni cyklistom vo využívaní promenády, ani neruší existujúcu cyklotrasu. Zóna zmiešaného pohybu je najbezpečnejšie riešenie, tvrdí spoločnosť v tlačovej správe.