Zdravé stromy pri zastávke Žilinská pre kolaudáciu električkovej trate nakoniec mesto vyrúbať nemusí. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) skolauduje zmodernizovanú trať v úseku Radlinského – Štefanovičova aj bez tejto podmienky.
„Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo potvrdil, že kraj vydal kolaudačné rozhodnutie podľa pôvodného projektu, ktorý rátal so zachovaním stromov na zastávke Žilinská,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Z pätice stromov rastúcich pri zastávke Žilinská tak mesto vyrúbe iba jeden chorý, ktorý nahradia dvoma novými zdravými drevinami v tejto lokalite.
Výrubom pätice stromov na zastávke Žilinská kraj podmienil vydanie kolaudačného rozhodnutia k zrekonštruovanej trati. Výrub magistrát povolil vo februári tohto roka. Proti odstráneniu väčšinou zdravých stromov sa však postavila verejnosť a aktivisti spísali petíciu, pod ktorú sa podpísalo 1 730 ľudí. „Je to vynikajúca správa pre všetkých Bratislavčanov, ktorým záleží na kvalitnom životnom prostredí. Stromy a zeleň majú v mestskom prostredí veľmi veľký význam. Pomáhajú vytvárať zdravšiu mikroklímu, zadržiavať vodu v prostredí, zachytávať prach, v lete poskytujú vzácny tieň,“ hovorí iniciátor petície za záchranu stromov Michal Feik, ktorý v minulosti pôsobil ako poradca dnes už bývalého primátora Bratislavy Milana Ftáčnika.
Situáciu s výrubom stromov sa pokúšal vyriešiť aj Bratislavský kraj, ktorý hlavnému mestu navrhol zmeniť projekt tak, aby zastávka pôvodne vybudovaná na zastavovanie dvoch za sebou stojacich električiek, slúžia len pre jednu súpravu. Bratislavská radnica však naďalej trvala na tom, aby kraj jednoducho upustil od podmienky vyrúbať stromy a trať skolaudoval. Podľa primátora Bratislavy Iva Nesrovnala totiž bolo pôvodne podmienkou projektu zachovanie týchto stromov. Na takýto projekt mesto dostalo v roku 2010 od BSK stavebné povolenie.
Podľa radnice stavebný úrad BSK vtedy vydal stavebné povolenie, ktoré podmienil tým, že pri rekonštrukcii nesmú byť vyrúbané ani poškodené žiadne dreviny. Svoje rozhodnutie neskôr kraj potvrdil aj pri predĺžení stavebného povolenia v roku 2012. Všetko sa však zmenilo koncom augusta minulého roku, keď kraj stanovil ako podmienku kolaudácie zrekonštruovanej trate výrub piatich stromov na zastávke Žilinská.
„Táto podmienka bola špeciálnym stavebným úradom BSK vznesená napriek tomu, že stavba bola realizovaná podľa projektovej dokumentácie schválenej BSK. Podmienka bola vznesená zrejme na podnet občana, keďže žiadne podobné podmienky neboli stanovené v platnom stavebnom povolení,“ tvrdila nedávno radnica.