V rámci projektu Nosného systému MHD sa vyskytlo množstvo neočakávaných faktorov, ktoré celý proces zbrzdili. Projekt sa musel prepracovať, pretože občania formou petície protestovali proti pôvodne plánovanej štvorprúdovke v okolí električkovej trate.
„Aktuálne máme k dispozícii právoplatné záverečné stanovisko EIA, to znamená posúdenie stavby z hľadiska vplyvu na životné prostredie. Rozbehli sme aj proces získavania kladných stanovísk k Dokumentácii pre územné rozhodnutie. Keď všetkých 48 stanovísk budeme mať, podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia na MČ Petržalka,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
V rámci procesu EIA sa hlavné mesto muselo vysporiadať s množstvom odvolaní zo strany jedného občana, čo predĺžilo tento proces až na 6 mesiacov. Okrem toho sa do projektu museli zapracovať požiadavky Krajského dopravného inšpektorátu na zmenu križovatky Betliarska – Lietavská, čo trvalo ďalšie mesiace.
Dopracovanie dokumentácie a súťaž
V najbližšej dobe dopracuje hlavné mesto ďalšie stupne projektovej dokumentácie, následne sa bude musieť vysúťažiť zhotoviteľ stavby a podať žiadosť o nenávratný finančný príspevok z európskych zdrojov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII). Projekt musí byť zrealizovaný najneskôr do roku 2023, dokedy trvá programové obdobie OPII.
„Chcel by som vyzvať všetky zainteresované strany o súčinnosť, najmä ministerstvo dopravy, príslušný stavebný úrad v Petržalke a ďalších, aby sme všetku potrebnú dokumentáciu vybavili čo najskôr a mohli sa pustiť do výstavby,“ uviedol Nesrovnal.
Dobrá správa od EK
Zástupcovia Európskej komisie (EK) sa vyjadrili, že DPH je oprávneným výdavkom pre infraštruktúrne projekty. Oficiálne to potvrdia listom v priebehu tohto mesiaca. Znamená to, že hlavné mesto nebude musieť vynaložiť 70 mil. eur na vykrytie tohto neočakávaného výdavku. Hlavné mesto na problém možného nezapočítania DPH v rámci oprávnených výdavkov vlani upozornilo a na základe toho sa vláda SR zaviazala rokovať s EK, aby k zvýšeniu splufinancovania nedošlo.
Rozvoj Petržalskej osi
Popri projekte 2. etapy električkovej trate do Petržalky rieši hlavné mesto aj rozvoj celého územia v jej okolí. K rozvoju Petržalskej osi a okolia Chorvátskeho ramena spustilo hlavné mesto participatívny proces, pričom dotazník o rozvoji tohto dôležitého verejného územia vyplnilo takmer 2 700 Bratislavčanov. Po jeho vyhodnotení sa výsledky zapracujú do urbanistickej štúdie Riešenie centrálnej rozvojovej osi Petržalka, ktorá bude slúžiť ako podklad pre zmenu územného plánu mesta a k vytvoreniu podrobnejších plánov zón, ktoré jasne stanovia, čo sa kde môže stavať, v akom rozsahu sa má zachovať zeleň a ďalšie.
„Naším cieľom je, aby toto územie bolo riešené komplexne. Projekty električkovej trate a Petržalskej osi sa navzájom dopĺňajú a spoločne budú rozvíjať dané územie,“ dodal primátor.