Ministerstvo dopravy vyhlásilo užšiu súťaž na prevádzku osobnej diaľkovej železničnej dopravy vo verejnom záujme na trati Bratislava – Šahy – Zvolen – Banská Bystrica. Vybraný dopravca by mal počas desiatich rokov na uvedenej trase zabezpečovať približne 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Uchádzači môžu požiadať o účasť v tendri do 15. januára. Vyplýva to z oznámenia o vyhlásení súťaže v piatkovom Úradnom vestníku Európskej únie.
Rezort dopravy neuviedol predpokladanú hodnotu poskytovania dopravných služieb.
„Verejný obstarávateľ s ohľadom na rozloženie požadovaného počtu spojov požaduje predložiť doklady preukazujúce vlastníctvo, resp. spôsob nadobudnutia/zabezpečenia parku koľajových vozidiel určených na plnenie predmetu zákazky v rozsahu minimálne ôsmich vlakových súprav/jednotiek s minimálnou požadovanou kapacitou 530 miest na sedenie pre každú vlakovú súpravu/jednotku,“ uviedlo ministerstvo dopravy.
Vzhľadom na zvolený postup obstarávania plánuje ministerstvo vybrať obmedzený počet záujemcov, maximálne desať, na základe realizovaných výkonov vo vlakových kilometroch v osobnej železničnej doprave v rokoch 2012 až 2014. Uchádzači majú predložiť zoznam poskytnutých služieb prevádzkovania verejnej osobnej železničnej dopravy za predchádzajúce tri roky. Aspoň jedna zákazka musí mať celkový objem minimálne 3,9 milióna vlakových kilometrov.
Ministerstvo dopravy očakáva, že do súťaže sa zapojí dostatočne veľký počet uchádzačov, ktorí vygenerujú najlepšie podmienky pre štát aj cestujúcu verejnosť. „Naším cieľom je spraviť tento proces v maximálnej možnej miere transparentný a nepostupovať priamym zadaním tak, ako to urobil predchádzajúci minister v prípade RegioJetu (pri preprave na trati Bratislava – Komárno),“ uviedol nedávno hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Trasa rýchlikov bude viesť z Hlavnej stanice v Bratislave, cez Galantu, Šaľu, Šurany, Podhájsku, Levice, Novú Baňu, Žarnovicu, Žiar nad Hronom, Zvolen a Sliač do Banskej Bystrice. V súčasnosti na tejto trase jazdia v osobnej preprave vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). Najazdia na nej v diaľkovej doprave 1,2 mil. kilometrov. Účasť v tendri zvažujú ZSSK, ale aj súkromní dopravcovia RegioJet, Leo Express či Arriva.
Z Bratislavy do Banskej Bystrice má podľa návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy (začne platiť v polovici decembra) jazdiť priamo denne osem párov rýchlikov. V súčasnosti na tejto trati premáva priamo medzi oboma mestami iba jeden pár vlakov a na ostatné vlaky je potrebné prestupovať vo Zvolene.
RegioJet informoval, že v súťaži sa určite zúčastni a pripraví ponuku, ale najprv sa musí zoznámiť so všetkými podmienkami tendra.
„RegioJet vždy podporoval výberové konania na prevádzkovanie objednávanej (dotovanej) verejnej dopravy. Je to cesta ako zlepšiť služby zákazníkom, železničnú dopravu pre nich spraviť atraktívnejšou a súčasne lacnejšou z pohľadu požadovaných dotácií,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
„Pokiaľ bude výberové konanie úspešné, cestujúci sa môžu na tejto významnej trati tešiť na ohromné zlepšenie služieb a daňoví poplatníci zasa na úsporu na dotáciách, ktoré boli vydávané na prevádzku týchto spojov,“ dodal. Súčasne začne RegioJet prevádzkovať vlaky zo Zvolena a Banskej Bystrice do Prahy v polovici decembra, keď začne platiť nový grafikon vlakovej dopravy.
Arriva potvrdila zámer prihlásiť sa do súťaže. Spoločnosť má záujem o liberalizáciu trhu v prospech cestujúcich na Slovensku. „Arriva je súčasťou nemeckej spoločnosti Deutsche Bahn, ktorá vlakmi celosvetovo prepraví temer dve miliardy cestujúcich. Máme teda dostatok skúseností a technického i finančného zázemia, aby sme mohli pripraviť kvalitnú ponuku a v prípade úspechu poskytovať cestujúcim okrem autobusovej dopravy aj bezpečnú a spoľahlivú dopravu vlakmi,“ uviedol generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan. Podrobnosti ponuky bude spoločnosť špecifikovať po oboznámení sa s vypísanými podmienkami.