Železničné priecestie na Ivanskej ceste v Ružinove je dlhodobo problémové a nebezpečné. Po najnovšej nehode, pri ktorej sa vlak zrazil s ručným vozíkom, sa znova otvorila diskusia o jeho úprave. Starosta Ružinova predstavil plán, ktorý by mal zvýšiť bezpečnosť a zároveň zlepšiť plynulosť dopravy. Riešením majú byť semafory, nové odbočovacie pruhy aj bezpečnejší priechod pre chodcov.
Železničné priecestie na Ivanskej ceste v Bratislave opäť potvrdilo svoju povesť jedného z najproblematickejších dopravných bodov v meste. V pondelok večer sa tam vlak zrazil s ručným vozíkom, čo spôsobilo dopravný kolaps v celom okolí. Našťastie sa incident obišiel bez zranení, avšak situácia upozornila na dlhodobé riziká tohto priecestia, kde sa vážne nehody stávajú pravidelne.
Hoci mestská časť Ružinov nemá v tejto veci priamu právomoc (cesta patrí hlavnému mestu a koľajnice železniciam), starosta Martin Chren inicioval sériu rokovaní s odborníkmi, magistrátom aj železnicami. Výsledkom je plán, ktorý sa po rokoch diskusií konečne javí ako reálne uskutočniteľný.
„Mala by sa o kúsok rozšíriť hlavná cesta, aby v smere z mesta na Trnávku mohol vzniknúť samostatný odbočovací pruh doľava (aby autá, ktoré v smere z mesta odbočujú na priecestie, neblokovali tie, ktoré chcú pokračovať rovno smer Vrakuňa). Zároveň by sa tým umožnilo na druhej strane (smer Vrakuňa) vytvoriť stredový ostrovček pre chodcov (keďže prechádzať na jeden raz cestu aj koľaje je nebezpečné),“ vysvetlil Chren.
Dôležitým prvkom projektu budú aj semafory, ktoré budú synchronizované so železničnou signalizáciou. To znamená, že keď pôjde vlak, všetci účastníci dopravy budú mať červenú, a keď vlak prejde, semafory budú riadiť premávku ako na bežnej križovatke.
Plánovaná úprava nadväzuje na investície Železníc Slovenskej republiky, ktoré pripravujú modernizáciu priecestia zo zdrojov Plánu obnovy. To zahŕňa aj predprípravu na zapojenie cestných semaforov. Mestská časť Ružinov sa zaviazala vypracovať projektovú dokumentáciu a vybaviť stavebné povolenie, pričom primátor Matúš Vallo prisľúbil, že po získaní povolenia mesto zabezpečí financovanie a realizáciu.
Ďalším dôležitým krokom k bezpečnejšiemu priechodu cez trať bude vybudovanie novej vlakovej zastávky v oblasti súčasného parkoviska pri konečnej autobusu 39. Súčasťou projektu je aj podchod, ktorý umožní chodcom bezpečný prechod pod železničnou traťou aj cestou. Tento projekt je aktuálne v územnom konaní.
Aj keď presné termíny zatiaľ nie sú známe, cieľom je mať povolenia hotové do konca roka 2025 a samotné úpravy zrealizovať v roku 2026. Obyvatelia Ružinova tak majú nádej, že nebezpečné priecestie na Ivanskej ceste sa konečne dočká riešenia, ktoré zvýši bezpečnosť aj plynulosť dopravy.