Návštevníkom a turistom bratislavského regiónu bola v utorok odovzdaná do užívania nová cyklotrasa a tematická cesta „Petržalské bunkre“. V prvej etape úseku Berg – most Lafranconi v spolupráci so Slovenským cykloklubom a občianskym združením Múzeum petržalského opevnenia, Bratislavský samosprávny kraj osadil štyri náučné tabule, tri tabule s prehľadnými mapami cyklotrasy a nové cyklosmerovníky po celej dĺžke cyklotrasy.
„Teším z toho, že sa nám dnes podarilo spojazdnenie a otvorenie tematickej cesty petržalskými bunkrami. Je to v podstate dva v jednom. Je to petržalská cyklotrasa označená krásnymi poznávacími tabuľami, ktoré nám hovoria práve o tej histórií súvisiacej s bunkrami a z toho čo sa tu dialo, prečo tie bunkre tu boli a na druhej strane je to cyklotrasa, takže vlastne prepájame touto cyklotrasou medzinárodné cyklotrasy Eurovelo 13 a Eurovelo 6,“ povedala na slávnostnom otvorení poslankyňa BSK a zároveň predsedníčka Komisie európskych záležitostí, regionálnej spolupráce a cestovného ruchu Tatiana Mikušová.
Projekt prezentuje štyri témy
Projekt „Petržalské bunkre“ prezentuje štyri témy na štyroch prezentačných paneloch, ako sú Petržalské opevnenia v širšom poňatí; bunkre B-S1, 2 a 3, ktoré sú časťou celkového priestoru medzi bunkrom Lány a Dunajom, avšak sú v súkromnom majetku a tým verejnosti neprístupné; Pečniansky les v rokoch 1948-89 (zriadenie repliky – Signálnej steny); a napokon Múzeum petržalského opevnenia ako centrálny bod projektu.
Bývalé československé opevnenia majú významnú kultúrno-historickú hodnotu, pretože tvoria svojim spôsobom jedinečný a do určitej miery zachovaný vojenský komplex. Jadrom projektu je Múzeum petržalského opevnenia v priestore bunkra B-S4 „Lány“, ktoré rovnomerné občianske združenie renovovalo do stavu, vhodného na prístup verejnosti. Uvedené aktivity podporuje aj Bratislavský samosprávny kraj.
„Je to jeden z ďalších kľúčových projektov, ktoré sa podarilo zrealizovať v tomto roku. Táto tematická cesta a jej prvá etapa sa začala práve tu v Pečnianskom lese na hranici dvoch štátov Rakúska a Slovenska, ktorá niekedy rozdeľovala tieto dve krajiny a táto tematická cesta tieto krajiny tu u nás spája. Na samotnej cyklotrase je osadených sedem informačných tabúl. Štyri sú tematické a tri sú informačné tabule s mapami,” vyjadrila sa vedúca oddelenia cestovného ruchu BSK Agáta Mikulová.
Pečniansky les a Železná opona
Téma Pečniansky les 1948 – 1989 sa zaoberá historickým faktom existencie tzv. Železnej opony, ktorá politicky rozdelila Európu a zároveň bola miestom mnohých tragédií pre neúspešných utečencov do Rakúska. Bývalé bunkre však neboli pre účely Pohraničnej stráže podstatnejšie využívané, práve naopak, boli neželané, lebo tvorili možnosti úkrytu pre tzv. „narušiteľov štátnej hranice“.
„My ako Krajská organizácia cestovného ruchu veľmi vítame a ďakujeme zato, že Bratislavský samosprávny kraj a poslanci Bratislavského samosprávneho kraja dovolili a vybudovali ďalšiu atraktivitu, ktorá môže rozšíriť aktivity, ktoré sa v Bratislavskom kraji dejú a tým pádom dáva impulz ľuďom, ktorí sem prichádzajú, aby tu zostali dlhšie,” doplnil výkonný riaditeľ Krajskej organizácie cestovného ruchu BRT Lukáš Dobrocký.
Spomienky na prednovembrovú minulosť
Významným projektom, súvisiacim so spomienkou na Železnú oponu, ako aj s týmto projektom Múzea petržalského opevnenia, bolo vytvorenie cyklotrasy Železnej opony od nórsko-ruskej až po bulharsko-tureckú hranicu. Cyklocesta „Petržalské bunkre“ prepája medzinárodnú cyklotrasu Eurovelo 13, ktorá vedie na slovenskom území pozdĺž rieky Moravy a na petržalskej strane sa križuje so západo-východnou trasou Eurovelo 6, pri ktorej sa nachádza aj Múzeum petržalského opevnenia. Okrem toho je toto miesto blízko hraničného priechodu Petržalka-Berg, ktorý vďaka zániku Železnej opony a celkového uvoľnenia a spájania v Európe, zvýrazneného schengenským systémom, je dnes iba symbolickým miestom stretu území dvoch spriatelených štátov, Slovenska a Rakúska.
„Veľmi rád by som sa poďakoval za dlhodobú spoluprácu Bratislavskému samosprávnemu kraju, ktorý sa aktívne podieľa už niekoľko rokov na obnove cykloturistického značenia v rámci celého kraja. Slovenský cykloklub je správcom trasy Eurovelo 13 a táto náučná trasa začína práve na trase Eurovelo 13 pri moste Lafranconi. Je to vlastne prvá náučná cykloturistická trasa v rámci celého Bratislavského kraja a je to prvá zmysluplná trasa čo sa týka železnej opony, nakoľko samotná trasa Eurovelo 13 má viac ako desať tisíc kilometrov a prechádza naprieč celou Európou a kopíruje hranicu železnej opony. Dá sa povedať, že pre turistov je tento kraj dosť neznámy a majú málo možností sa dozvedieť viac o histórií a práve tento náučný chodník veľmi výrazne približuje históriu a celé to ako to tu pred tým 89 bolo,“ dodal na záver zástupca Slovenského cykloklubu Michal Hlatký.
Bratislavská župa zároveň vydala nový leták s názvom Tematická cesta Petržalskými bunkrami, ktorý prezentuje históriu československého opevnenia spolu s mapou cyklotrasy.