Pracovať ako revízor nie je bežné a na pracovnom portáli sú podobné pracovné ponuky zriedkavé. Veľakrát taja svoju identitu a o pracovnej náplni revízora sa toho vie málo. Zaujíma vás, aké je pozadie práce revízora? Pokiaľ áno, rozhodne by ste si nemali nechať ujsť rozhovor s jedným zo zamestnancov Dopravného podniku Bratislava.
Poznámka redakcie: Z dôvodu zachovania anonymity v rozhovore neuvádzame meno revízora, ktorý nám poskytol odpovede na otázky. Stanovisko k poslednej otázke, o kauze SMS lístkov, nám poskytla hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava, Adriana Volfová.
Ako vyzerá bežný pracovný deň revízora v Bratislave?
„Tak ako má každý iný, ktorý chodí do práce. Mám 8-hodinový pracovný čas, počas neho robím v dvojici. Spolu s kolegom skontrolujeme niečo viac ako 40 spojov.“
Zahŕňa vaša práca aj prácu v kancelárii alebo pracujete iba v teréne?
„Keď prídem do práce, musím si aktualizovať čítačku, aby som vedel skontrolovať všetkých nových zákazníkov, ktorí si napríklad kúpili predplatný cestovný lístok. (poznámka: čítacie zariadenie slúži na kontrolu predplatných a elektronických jednorazových cestovných lístkov a SMS cestovných lístkov). Hneď za tým ideme s kolegom do terénu. Vždy nás sprevádza pracovník služby SBS, ktorý slúži ako naša prípadná ochrana pred agresívnymi cestujúcimi. Po skončení kontrol v spojoch sa vraciame späť do kancelárie, kde nás čaká administratívna práca kvôli udeleným pokutám, ale nič náročné.“
V čom spočívajú výhody a nevýhody vašej práce?
„Pre mňa osobne je veľkou výhodou, že pracujem v teréne. Mám to radšej ako sedieť v kancelárii. Nevýhodou je, že veľa ľudí ma spoznáva v mojom bežnom osobnom živote.“
Ako dlho pracujete pre Dopravný podnik Bratislava?
„Pracujem tu 19 rokov.“
Je práca revízora dlhodobým zamestnaním?
„Áno, prečo by nebola. Som tu bez jedného roka 20 rokov. (úsmev)“
Vyberáte si trasu na kontrolu lístkov náhodne alebo existuje nejaký „rozpis“ trás?
„Spoje, ktoré kontrolujeme, máme v mesačnom pláne od našej vedúcej.“
Verejnosť je voči revízorom na sociálnych sieťach vo vysokej miere kritická. Ako sa vyrovnávate s touto kritikou?
„Nie je to príjemné. Pri tom sa snažíme robiť si svoju prácu dobre a hlavne sme kontrolovaní. Nemôžeme si dovoliť správať sa voči cestujúcim hrubo. Vedúca to vie hneď overiť. Nielen môj pracovný postup, ale aj správanie sa dotyčného cestujúceho. Máme totiž audiozáznamy, ktoré to dokazujú.“
Ak by ste stretli v mestskej MHD svojho kamaráta alebo člena rodiny, dali by ste mu pokutu?
„Moja rodina a všetci moji kamaráti predsa vedia, že pracujem ako revízor, a tak si radšej lístky poctivo kupujú. A predstavte si, vždy, keď som ich v MHD stretol, oni tie lístky naozaj mali. Radšej. (úsmev)“
Veľmi diskutovaná kauza je s SMS lístkami – veľakrát si niekto SMS pošle, no nepríde mu do niekoľkých minút tak, ako by mala a keď ho pristihne revízor, musí platiť pokutu. Je na vine v tomto prípade cestujúci alebo systém?
Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava, Adriana Volfová: „Cestujúci je povinný do vozidla nastúpiť už s prijatým platným SMS cestovným lístkom. Z tohto dôvodu je cestujúci povinný zakúpiť si SMS lístok ešte pred nastúpením do vozidla a to v rámci lehoty 10 minút, ktorú dopravca pridal pre túto službu oproti platnosti papierových lístkov, ktoré sú 30 minút, respektíve 60 minút. Spravidla však spätný SMS cestovný lístok príde na mobil do cca 1 minúty. SMS cestovný lístok platí ako jednorazový cestovný lístok, ktorým nie je možné dodatočne sa preukázať. Môže nastať technická odstávka SMS systému, zároveň je možný aj výpadok siete mobilných operátorov. Ak má DPB, a.s. tieto informácie vopred, tak cestujúca verejnosť je neodkladne informovaná na webe DPB, a.s. a informovaní sú aj revízori. V takýchto prípadoch revízori cestujúcemu pokutu neudelia. Ak DPB, a.s. nemá informácie o technickej odstávke SMS systému alebo o výpadku, revízor je povinný v zmysle Prepravného poriadku IDS BK za nepreukázanie sa platným cestovným lístkom vypísať cestujúcemu pokutu. Avšak každý cestujúci sa môže so žiadosťou o prešetrenie obrátiť na oddelenie prepravnej kontroly. V prípade, ak sa odstávka SMS systému, prípadne výpadok služieb mobilných operátorov potvrdí, cestujúcemu je pokuta odpustená.“