Výstavba D4R7 je jeden z kľúčových krokov pre rozvoj bývania v rámci západného Slovenska.
Výstavba obchvatu Bratislavy D4R7 je jeden z kľúčových faktorov pre rozvoj bývania v rámci západného Slovenska. Tvrdí to risk manažér a odhadca cien nehnuteľností z realitnej spoločnosti Lexxus Peter Ondrovič.
Ako však dodáva, vybudovanie obchvatu rieši len jeden z mnohých problémov. Jednoduchší prístup z a do hlavného mesta podľa neho dynamizuje realitný trh, ale zároveň vytvára tlak a predpoklad vyššej záťaže na ostatné súčasti spojené s bývaním, teda hlavne na inžinierske siete a ich kapacity.
Živelne nekontrolovaný
Prudký rozmach a rozvoj bývania v satelitoch Bratislavy pritom podľa Ondroviča spôsobil enormný, až priam živelne nekontrolovaný systém zahusťovania výstavby, obzvlášť južne od hlavného mesta.
„V praxi to viedlo k výrazne vysokému nárastu cien pozemkov. V niektorých lokalitách stúpla cena pozemkov za 2,5 roka aj o viac ako 70 až 100 percent. Mnohé staršie nehnuteľnosti, v minulosti nepredateľné, sú dnes predávané za astronomické ceny, ktoré neodzrkadľujú kvalitu nehnuteľnosti,“ vysvetľuje Ondrovič.
Vplyv na ceny
Ako dodal, ak tempo rozvoja realitného trhu periférií a zároveň zahusťovanie jednotlivých mestských časti zostane na rovnakej alebo podobnej úrovni, dostavba D4R7 bude mať pozitívny vplyv len z krátkodobého hľadiska.
Podľa analytika Realitnej únie SR Vladimíra Kubrického dostavba D4R7 zlepšuje dopravnú dostupnosť hlavného mesta z juhovýchodu a zvyšuje záujem o kúpu nehnuteľnosti v priľahlých obciach z tohto smeru okolia Bratislavy.
„Výsledkom je, že juhovýchod už prestáva byť lacnejší, ako iné okolité smery blízko slovenskej metropoly,“ konštatuje Kubrický.
Chýba infraštruktúra
Na základe údajov realitnej spoločnosti Lexxus sú nehnuteľnosti za hranicami hlavného mesta najviac vyhľadávané kupujúcimi vo veku 35 až 45 rokov.
„Druhú najpočetnejšiu skupinu tvoria kupujúci v zrelšom veku, okolo 55 rokov, ktorí si pripravujú priestor bývania na odpočinok v postproduktívnom veku,“ dodáva Peter Ondrovič s tým, že nezanedbateľnú skupinu tvorí aj veková skupina 25-30 rokov.
V satelitoch Bratislavy však podľa neho často chýbajú rozsiahlejšie prvky infraštruktúry. „Samozrejme, v periférnych lokalitách, kde prebieha rozsiahlejšia výstavba a kde je predpoklad budúceho rozširovania vzhľadom na investorské aktivity developerov, sa investuje aj do vybudovania infraštruktúry, občianskej vybavenosti, zelene, komunikácií, obchodov a iných dôležitých prvkov,“ uzatvára Ondrovič.