Bratislava sa umiestnila na 84. mieste zo 102 hodnotených miest v rámci Indexu inteligentných miest.
Hlavné mesto Slovenska nepatrí medzi Smart cities, umiestnilo sa na 84. mieste zo 102 hodnotených miest v rámci Indexu inteligentných miest za rok 2019. Informovala o tom Nadácia F. A. Hayeka na svojej oficiálnej webovej stránke. Podľa súčasného vedenia mesta potrvá ešte niekoľko rokov, kým sa opatrenia prejavia na živote v meste.
Bývalý bratislavský primátor Ivo Nesrovnal ešte minulý rok predložil mestskému zastupiteľstvu Koncepciu Smart City Bratislava rozumné mesto 2030, ktorá je podľa súčasného vedenia Bratislavy príliš všeobecná a keďže ju mestské zastupiteľstvo nikdy neschválilo, neriadia sa ňou. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla, súčasné vedenie pod patronátom primátora Matúša Valla sa snaží „pristupovať k inováciám strategicky a konkrétne“.
Nekvalitné zdravotníctvo aj doprava
Podľa Nadácie F. A. Hayeka slovenské mesta zaspali dobu. Bratislavu občania negatívne hodnotili vo viacerých oblastiach. Hlavné mesto, ako uviedla nadácia, „trpí napríklad nízkou kvalitou zdravotníckych zariadení, čistoty mesta v najchudobnejších častiach alebo prijímania menšín a cudzincov v meste.“ Najhoršie vnímanie malo mesto v oblasti dopravy pre dopravné zápchy a nekvalitnú verejnú dopravu a pre nedostatok zelených priestranstiev.
Ako ďalej uviedol Bubla, Bratislave môže v rozvoji pomôcť nedávne zriadenie Metropolitného inštitútu Bratislavy. Ďalším krokom súčasného vedenia mesta, ktorým sa snažia Bratislavu zaradiť medzi inteligentné mestá je aj zonácia lesoparku, čím prispejú k zachovaniu biodiverzity, a to vďaka zavedeniu bezzásahových zón.
Podľa Bublu chce mesto v budúcom roku spustiť projekt, prostredníctvom ktorého primátor naplní svoje sľuby o masívnej výsadbe drevín.
Bezpečnosť ako priorita
„Čo sa týka verejných priestranstiev, na spadnutie je otvorená architektonická súťaž na novú podobu Námestia SNP a Kamenného námestia, kúpeľov Grossling, Komenského námestia a ďalších verejných priestorov,“ uviedol v reakcii Bubla. Za jednu zo svojich priorít mesto považuje aj bezpečnosť, čoho príkladom je podľa hovorcu otvorenie policajnej stanice na Obchodnej ulici.
Podľa neschválenej Nesrovnalovej koncepcie majú hlavnému mestu Slovenska umožniť stať sa rozumným mestom zmeny v jednotlivých oblastiach rozvoja. Ide o oblasti správy mesta, mobility, energetiky, životného prostredia, obehového hospodárstva, sociálnej inklúzie, vzdelávania, kultúry, cestovného ruchu či športu.
Koncepcia hovorí o oblasti správy mesta v kontexte zvyšovania efektívnosti vnútorných procesov samosprávy, vyššej angažovanosti mesta v zbere a spracovaní dát vrátane spolupráce s ostatnými inštitúciami, či o zverejňovaní pozbieraných dát pre ich ďalšie využitie.
Ekológia a životné prostredie
V oblasti mobility sa v koncepcii píše o rozvoji koľajovej dopravy, zatraktívnení mestskej hromadnej dopravy, rozvoji bezpečného a ekologického typu dopravy v rámci mesta či o aktívnom využívaní dopravného modelu mesta Bratislava.
Oblasťou energetiky sa koncepcia zaoberá v zmysle podpory modernizácie, rekonštrukcie a výstavby technickej infraštruktúry za účelom znižovania spotreby energií a zvyšovania energetickej efektívnosti.
Čo sa týka životného prostredia, Bratislavu by mohli priblížiť k titulu rozumného mesta ochrana vodných zdrojov, starostlivosť o mestskú zeleň, podpora biodiverzity či všeobecná implementácia komplexných opatrení pre adaptáciu mesta na zmenu klímy.
Bratislava medzi poslednými
V oblasti obehového hospodárstva by mala Bratislava efektívnejšie nakladať s odpadom a dosiahnuť vyšší podiel separovaného odpadu z domácností. Mesto by malo tiež aktívnejšie spolupracovať s vedecko-výskumným, podnikateľským a kultúrno-kreatívnym sektorom. Bratislava by sa mala udržateľnejšie starať o verejné priestory, vytvárať nové verejné priestranstvá a zohľadňovať pritom aj bezpečnosť týchto priestorov.
Bratislava sa v rámci Indexu inteligentných miest za rok 2019 umiestnila na 84. mieste, Viedeň je v rebríčku na 17. mieste a Praha na 19. mieste. Maďarské hlavné mesto Budapešť sa umiestnilo tesne pred Bratislavou na 83. mieste, Varšava na 61. mieste a Krakov na 69 mieste. Za Bratislavou skončila Bukurešť s poradovým číslom 85 a Sofia, ktorá sa umiestnila ako 89. v poradí.