Petržalský parkovací systém sa v prípade firiem neinšpiroval celomestskou parkovacou politikou.
Petržalský pilotný parkovací systém z celomestskej parkovacej politiky, ktorá začne platiť v januári 2021, neprevzal koncept abonentských kartičiek pre parkovanie firiem. Podľa starostu najväčšej bratislavskej mestskej časti Petržalka ich firmy v Petržalke nepotrebujú, cez deň totiž môžu parkovať zadarmo.
Povedal na tlačovej besede v odpovedi na otázku agentúry SITA starosta Petržalky Ján Hrčka. Jediným problémom môže byť parkovanie firemného auta v noci, čo je však podľa Hrčku irelevantné, pretože „firma v noci neparkuje, parkuje jej zamestnanec“. Ak firma umožní zamestnancovi využívať vozidlo na osobné účely, auto v noci v Petržalke parkovať bude môcť, avšak zamestnanec musí byť rezidentom, teda musí mať trvalý pobyt v Petržalke.
„Asi 99 percent parkovacích miest sa v Petržalke využíva v noci. My sa snažíme o to, aby tieto miesta boli k dispozícii ľuďom, ktorí tu majú trvalý pobyt,“ dodal Hrčka.
Petržalské firmy zadarmo
„Z celomestskej bratislavskej parkovacej politiky sme prebrali definíciu rezidenta. Jediné, čo sme vypustili, boli abonentské karty pre firmy. Abonentská karta je zaujímavá pre firmy v Starom Meste, Ružinove či Novom Meste, kde tie firmy potrebujú cez deň parkovať. My sme petržalským firmám cez deň dali možnosť parkovať zadarmo. Žiadna firma legálne nepotrebuje v noci parkovať auto v Petržalke, v noci potrebuje parkovať auto ich zamestnanec,“ uviedol Hrčka s tým, že ak zamestnanec preukáže vzťah k autu, teda, že ho používa aj na súkromné účely a je zároveň rezidentom Petržalky, podmienku splnil a parkovať v noci môže.
Podľa Hrčku sú tieto podmienky úplne identické, jediná zmena spočíva v zložitejšom administratívnejšom preukazovaní, ako je to v prípade preukázania vlastníctva auta, čo vie mestská časť urobiť aj jednoducho elektronicky.
Spolupráca s carsharingom
Hrčka takisto uviedol, že Petržalka plánuje rozbehnúť spoluprácu s carsharingovou spoločnosťou. „Jedna z carsharingových firiem sa zamerala práve na Petržalku, konkrétne na oblasť Dvory. Odtiaľ chce koncom roka spustiť túto službu,“ uviedol Hrčka s tým, že aj v tomto prípade budú spolupracovať s magistrátom Bratislavy a snažiť sa nájsť nejaký spoločný koncept. „Štatistiky hovoria, že jedno zdieľané auto nahradí sedem osobných,“ uviedol Hrčka.
Hrčka ďalej dodáva, že ľudia si už zvykli na zdieľanie bicyklov a kolobežiek a po tom, ako si zvyknú aj na zdieľanie auta, nebudú cítiť potrebu vlastniť tri či štyri autá na jednu domácnosť. „Pri samotnej registrácii sa našli ľudia, ktorí nám prišli povedať, že majú štyri, päť či šesť áut,“ dodal pre vysvetlenie Hrčka.
elektronická registrácia
Petržalka spustila 1. októbra elektronickú registráciu do pilotného parkovacieho systému. Po registrácii bude môcť Petržalčan v prvej fáze prednostne parkovať na všetkých parkoviskách v mestskej časti, a to 24 hodín denne a sedem dní v týždni.
Petržalka má byť rozdelená do zón, pričom zaregistrovaný užívateľ bude môcť v rámci celej mestskej časti parkovať, kde chce. Doteraz sa do pilotného parkovacieho systému zaregistrovalo 5,5 tisíca obyvateľov. Na kontrolu, či auto stojí na parkovacom mieste legálne, alebo nelegálne, použijú aplikáciu.
Petržalský pilotný parkovací systém schválili prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia petržalskí poslanci 9. septembra na mimoriadnom zastupiteľstve. Začne platiť 1. novembra, jeho zmyslom je uprednostňovanie rezidentov s trvalým pobytom v Petržalke pri parkovaní v mestskej časti. Tento pilotný systém by mal zaniknúť s nástupom celomestskej parkovacej politiky v januári 2021.