Používanie rôzneho materiálu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy bolo podľa hnutia OĽaNO hlavným bodom utorkového prieskumu poslancov z parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.
Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo opozičné hnutie v tlačovej správe. Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly. V násypoch sa mali nachádzať aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvara, ktoré by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.
„Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje, no zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov,“ opísal priebeh poslaneckého prieskumu tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO a poslanec Národnej rady SR Ján Marosz s tým, že zodpovednosť nesie štát. „Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia,“ uviedol Marosz.
Poslancom ukázali na stavenisku aktuálny stav
Zástupcovia spoločnosti D4R7 Construction poslancom priamo na stavenisku predstavili aktuálny stav stavby. Práce podľa zhotoviteľa pokračujú produktívne a v požadovanom tempe. „Poslancov sme ubezpečili o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia, a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi,“ uviedla spoločnosť. Zhotoviteľ taktiež prezentoval najvýznamnejšie časti svojej reakcie na ekoaudit a vysvetlil jeho hlavné nedostatky. „Závery ekoauditu považujeme za neprípustné a nesprávne,“ poznamenala spoločnosť.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek mal podľa poslanca už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by priebeh výstavby postupne posudzoval. „Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky. Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom,“ spýtal sa Marosz. „Z prieskumu jednoznačne vyplýva, že zodpovední ministri nekonali kompetentne a zobúdzajú sa až teraz, po tlaku médií a opozície,“ poznamenal tieňový minister hospodárstva a člen parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Eduard Heger.
Výstavba sa pre NDS môže omeškať
Marosz zároveň dodal, že dokončenie bratislavského obchvatu sa ešte môže vinou Národnej diaľničnej spoločnosti omeškať o ďalšie mesiace. „D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1 a NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše,“ vysvetlil Marosz. Hnutie OĽANO podľa neho trvá na tom, aby Béla Bugár a jeho ministri odišli pre škandál s výstavbou obchvatu z politiky.
NDS zareagovala, že informácia o nevykúpených pozemkoch sa nezakladá na pravde. „Križovatka D4/D1 má právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. „NDS deklarovala pripravenosť a ochotu pomôcť v problematických častiach výstavby, najmä pri budovaní násypových telies diaľnice D4, ak o to koncesionár prejaví záujem,“ dodala Michalová.
Staviteľ materiály neustále testuje
Zhotoviteľ tiež ubezpečil poslancov, že všetky materiály na stavbe podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. V rámci rôznych testovacích skúšok sa uskutočnilo viac ako 20-tisíc materiálových testov.
„Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie. Príslušné orgány opakovane skontrolovali vhodnosť materiálu a v rámci procesu kontroly kvality existuje plán dosledovateľnosti, ktorý umožňuje identifikovať pôvod všetkých materiálov používaných pri výstavbe ciest,“ dodala spoločnosť D4R7 Construction. Za bezproblémovú a dokonalú prevádzku bratislavského obchvatu v PPP modeli budú podľa zhotoviteľa zodpovedať najbližších tridsať rokov a tiež zodpovedajú za všetky chyby, ktoré by mohli mať dopad na jeho prevádzku.