Priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Banskej Bystrice každé dve hodiny s kratším trvaním cesty je jednou z hlavných noviniek štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko v novom cestovnom poriadku, ktorý začne platiť v nedeľu 13. decembra.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., predstavila nový cestovný poriadok, ktorý začne platiť v nedeľu 13. decembra. Jednou z hlavných noviniek je priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Banskej Bystrice každé dve hodiny s kratším trvaním cesty. V pracovných dňoch bude na 230-kilometrovej trati cez Levice a Žiar nad Hronom premávať deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje. Ide o zásadnú zmenu, keďže v súčasnosti polovica rýchlikov z hlavného mesta končila vo Zvolene, pričom priame vozne pokračovali na Banskú Bystricu a Žilinu. Ďalšie rýchliky išli ďalej južnou trasou do Košíc, čo po novom už nebude.
Štát si od ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy objednal výkony vo verejnom záujme v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov zhruba za takmer 210 mil. eur, podobne ako v súčasnosti. Táto suma zahŕňa 12 mil. eur na zvýšené náklady a kompenzáciu výpadku tržieb z bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov.
„V polohách vlakov objednávanej dopravy sme nepripravili žiadne zásadné zmeny, skôr sa snažíme systém dobudovávať,“ povedal v stredu na tlačovej besede generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy Jiří Kubáček.
Obmedzené zmeny vlakov spôsobili len práce na modernizácii traťových úsekov pri Trenčíne a pred Žilinou. „Umožňuje sa oveľa ľahšie nadväzovať na prímestské autobusy a v niektorých prípadoch na mestskú hromadnú dopravu. Je to aj istý vklad do budovania integrovaných dopravných systémov, ktoré sú na Slovensku zatiaľ v začiatkoch. Do roku 2016 vstupujeme s pomerne stabilizovaným objemom za celú osobnú železničnú dopravu v objeme 32,5 milióna vlakových kilometrov,“ uviedol Kubáček. Zvyšok pripadá na vlaky súkromného dopravcu RegioJet na trati Bratislava – Komárno.
Riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt informoval, že viac ako polovica výkonov vlakov v regionálnej doprave bude mať klimatizované súpravy alebo nové modernizované vozne. „Máme k dispozícii po siedmich rokoch 61 nových vlakov a 94 zmodernizovaných či nových vozňov. Do Prahy budeme jazdiť z Bratislavy pod štyri hodiny,“ povedal.
Z 1 455 vlakových spojov vypravovaných denne pripadá 207 na diaľkovú dopravu a 1 247 na regionálnu a prímestskú dopravu.