Hlavné mesto Bratislava má územný generel dopravy. Schválili ho dnes na rokovaní zastupiteľstva bratislavskí mestskí poslanci.
„Cieľom strategického dokumentu je zmapovať dopravné toky, demografický vývoj, dopravnú infraštruktúru a tak poskytnúť pohľad, akým smerom sa má vyvíjať mobilita na území Bratislavy,“ hovorí primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že schválenie tohto strategického dopravného dokumentu je podmienkou pre ďalšie čerpanie eurofondov na dopravu.
Územný generel dopravy bude slúžiť ako územnoplánovací podklad. „Povie mestu, kde si má v novom územnom pláne nechať rezervné koridory pre dopravu – či už to budú cesty, koľajová doprava alebo koridory pre cyklistov a peších,“ vysvetľuje predseda mestského poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler.
Ako dodáva, pri tvorbe územného generelu mesto získalo cenné dáta z dopravných prieskumov, ktoré neskôr môžu využiť napríklad pri úprave liniek verejnej dopravy. „Absolútne najdôležitejšou vecou je podpora nemotorovej dopravy a preferencia verejnej dopravy. Znamená to, že nebudeme ďalej podporovať rozširovanie ciest pre autá, ale budeme preferovať najmä verejnú dopravu. A to tým, že MHD rýchlejšie prejde cez križovatku, linky budú urobené efektívnejšie s čo najmenším počtom prestupov, aby sa doprava zrýchlila a zjednodušila,“ vysvetľuje Uhler.
Bratislavskí mestskí poslanci na dnešnom rokovaní mestského zastupiteľstva schválili analytickú a návrhovú časť územného generelu a zobrali na vedomie čistopis, ktorý bude slúžiť k zabezpečeniu ďalších územnoplánovacích činností. Územný generel dopravy síce poslanci schválili, no v najbližšom čase ho bude mesto ešte aktualizovať. Na návrh starostu Vajnôr a mestského poslanca Jána Mrvu totiž radnica musí do júna dokument doplniť o pripomienky bratislavských mestských častí. V strategickom dokumente tiež chýba plánovaná diaľnica D4 – nultý obchvat Bratislavy. Môže za to podľa Uhlera chyba v zadaní k územnému generelu.
„Vychádzalo sa zo stavieb, ktoré už existovali a nie z tých, ktoré sú v blízkom čase naplánované,“ vysvetľuje. Dodáva však, že generel sa dá časom upraviť. „Kým sa diaľnica postaví, bude rok 2019 a uvidí sa, akým spôsobom to ovplyvní dopravné toky. Dnes sa to dá nejakým spôsobom predpovedať, no po spustení diaľnice D4 sa to bude dať presne zmerať, a potom sa spraví aktualizácia generelu,“ uzatvára Uhler.
Cieľom spracovania územného generelu dopravy je predovšetkým aktualizácia dopravných charakteristík, parametrov a služieb mesta s ich premietnutím do reálneho návrhu riešenia. Úlohou tohto strategického dokumentu je podľa mesta definovanie podmieňujúcej regulácie prípadného ďalšieho územného rozvoja mesta z hľadiska dopravnej vybavenosti a obslužnosti. K územnému generelu dopravy robilo hlavné mesto pred dvoma rokmi aj dopravné prieskumy. V nich zisťovali, ako sa v Bratislave parkuje i odkiaľ a kam vozidlá jazdia. Prieskumy zadalo hlavné mesto Bratislava a robilo ich Centrum dopravního výzkumu.