Zvýšenie počtu osôb vykonávajúcich odborný dozor môže byť podľa hlavného mesta jedným z najúčinnejších opatrení na elimináciu porušovania právnych predpisov pri výkone taxislužby. Oprávnenie na kontrolu taxíkov bude mať viac mestských policajtov, ale bez zvyšovania ich počtu.
Hlavné mesto v súčasnosti rozširuje počet osôb oprávnených vykonávať odborný dozor podľa zákona o cestnej doprave z roku 2012. Chce tak posilniť kontrolu dodržiavania pravidiel prevádzkovania taxislužby.
„Zvýšenie počtu osôb vykonávajúcich odborný dozor môže byť jedným z najúčinnejších opatrení, ktorých cieľom je eliminovať porušovanie právnych predpisov v súvislosti s výkonom taxislužby,“ informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Odborný dozor vykonáva mestská polícia, pričom každý policajt, ktorý môže taxíky kontrolovať, musí mať oprávnenie. Toto oprávnenie bude mať viac mestských policajtov, ale ich počet sa nebude zvyšovať. „Odborný dozor sa vykonáva na cestách, vo vozidlách a v technickej základni kontrolovaných osôb,“ uviedla Skokanová.
Na základe informácií z Okresného úradu Bratislava, ktorý udeľuje a odníma koncesie na výkon taxislužby, v súčasnosti má oprávnenie poskytovať taxislužbu 1 840 právnických a fyzických osôb. Tento počet je však pohyblivý a mení sa podľa toho, koľkí požiadajú o udelenie alebo zrušenie koncesie. Hlavné mesto nedisponuje údajmi o odhadovanom podiele tzv. čiernych taxikárov, jazdiacich bez koncesie.
Najväčšie problémy sú s taxikármi, ktorí vykonávajú taxislužbu v rozpore s povinnosťami uvedenými v zákone o cestnej doprave, prípadne ich nedodržiavajú. „Ide napríklad o prevádzkovanie taxislužby bez koncesie, bez povinného označenia obchodným menom a telefónnym číslom na predných a ľavých dverách, bez úradne overeného taxametra, bez uvedenia základnej sadzby cestovného na pravých predných dverách a vo vnútri vozidla na mieste viditeľnom cestujúcemu,“ priblížila Skokanová.
Podnikatelia prevádzkujúci taxislužbu a poskytujúci ostatný prenájom osobných automobilov so šoférom musia navyše používať elektronickú alebo virtuálnu registračnú pokladnicu – v prvom prípade najneskôr a v druhom najskôr od 1. apríla tohto roka.