Mesto platí za zimnú pohotovosť denne vyše 12-tisíc eur aj keď nesneží, tvrdia mestskí poslanci

zimná údržba
Foto: ilustračné, SITA

Závažné porušenia zistil kontrolór pri kontrole zimnej pohotovosti hlavného mesta Bratislavy. Povedala to starostka mestskej časti Karlova Ves a zároveň poslankyňa mestského zastupiteľstva Dana Čahojová s tým, že súkromná spoločnosť ARK technické služby, s. r. o., dostáva z mestského rozpočtu denne vyše 12-tisíc eur za zimnú pohotovosť aj keď nesneží.

Ako dodala, pri neohlásenej kontrole zistili, že dodávateľ nedokáže zabezpečiť zmluvne garantovaný počet personálu ani mechanizmov zimnej údržby. Na predraženú zimnú údržbu upozorňovalo už predchádzajúce mestské zastupiteľstvo, ktoré navrhlo aj riešenia. Vtedy najsilnejší opozičný klub navrhol niekoľko riešení – od viacstupňovej zimnej pohotovosti, až po otvorenie zmluvy s ARK. Súčasní mestskí poslanci vytrvalo poukazujú na túto zmluvu, iniciovali niekoľko kontrol, ktoré mali závažné zistenia, prijali viacero uznesení, ale s takmer nulovým efektom,“ povedala ďalej Čahojová.

Suma sa každým rokom zvyšuje

Starostka Karlovej Vsi dodala, že napríklad v roku 2015 predstavovali bežné výdavky hlavného mesta na letnú a zimnú údržbu viac ako sedem miliónov eur. V roku 2016 bolo schválených viac ako osem miliónov eur, ale zmenami rozpočtu sa táto suma navýšila na viac ako deväť miliónov eur.

Na základe tohto navýšenia sa očakávalo zvýšenie cyklov vykonávaných služieb. Vzhľadom na to, že očakávaná kvalita služieb v Bratislave nebola vidieť, mestskí poslanci iniciovali ďalšiu kontrolu, pri ktorej sa prišlo na rôzne zistenia,“ uviedla starostka. Následne v spoločnosti ARK ešte kontrolór vykonal ďalšie preverovanie a posledná kontrola konštatovala, že spoločnosť ARK nemá žiadnych zamestnancov a osobami oprávnenými konať v mene spoločnosti sú na príslušné úkony splnomocnení advokátska kancelária a fyzická osoba oprávnená na podpisovanie faktúr.

Nedostatok ľudí

Podľa člena kontrolnej skupiny a poslanca Bratislavy Jána Hrčku bolo pri súťažných podmienkach na poskytovanie zimnej pohotovosti stanovené, že dodávateľ musí mať 55 mechanizmov a 55 ľudí, ktorí do 30 minút od vyhlásenia poplachu musia vyjsť do terénu a začať odhŕňať všetky komunikácie.

Zaujímalo nás teda, ako túto službu dodávateľ poskytuje a vybrali sme sa na neohlásenú kontrolu na dispečing a požiadali sme o vyhlásenie poplachu. Do 30 minút sa z 55 vodičov do pohotovosti dostalo len dvanásť. Po 60-tich minútach bolo k dispozícii 34 vodičov a po 90-tich minútach ich bolo 44. Dohodli sme sa, že budeme čakať, kým bude plný stav. Po 120-tich minútach už žiadni ďalší nepribúdali a na otázku, či ich teda máme čakať, nám povedali, že vodičom sa nevedia dovolať, nedvíhajú telefóny a určite neprídu, lebo ani o tom, že majú prísť, nevedia. Čiže pohotovosť, za ktorú mesto platí 512 eur na hodinu,12 300 eur na deň a 360-tisíc eur na mesiac, vyzerá asi takto,“ vysvetlil Hrčka. Dodal, že mestskí poslanci už iniciovali zvolanie mimoriadneho mestského zastupiteľstva.

Hlavné mesto sa k veci zatiaľ nevyjadrilo.

Ste spokojní so zimnou údržbou v meste?

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk