Podľa nového dizajn manuálu by žiadna plocha nástupišťa nemala byť z asfaltu.
Bratislava má nový manuál povrchov a štandardov nástupíšť mestskej hromadnej dopravy (MHD). Ako informuje Annamária Krchňavá z Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), hlavné mesto má viac ako 1300 nástupíšť MHD.
Podľa nového dizajn manuálu by žiadna plocha nástupišťa nemala byť z asfaltu. MIB pripravil usmernenia, ktoré zjednocujú povrchy nástupíšť MHD v celom meste. Vďaka koncepčnému prístupu sa podľa MIB časom zlepší nielen vzhľad ulíc, ale aj komfort cestujúcich.
Dokument s pravidlami
Odborníci MIB dokončili dokument s názvom Princípy a štandardy povrchov nástupíšť MHD, ktorý nastavuje pravidlá pre ich jednotnejší vzhľad.
„Napríklad nedávno zrekonštruované električkové zastávky Pionierska, Riazanská, Mladá garda, Nám. Biely kríž či Stanica Vinohrady na Račianskej ulici sú jedny z prvých, kde sa uplatnili viaceré princípy z našich manuálov,“ priblížil riaditeľ Sekcie verejných priestorov MIB Roman Žitňanský. Ako dodal, ukážkovou modernizáciou prešla aj autobusová zastávka na Šafárikovom námestí.
„Spomenuté nástupištia sú správne vydláždené a nepôsobia rušivo,“ doplnil s tým, že rôzne prvky zastávky, ako označníky, prístrešky a smetné koše, sú osádzané štandardizovane, vďaka čomu sa zastávky vizuálne zjednotili.
Definície podľa zón
Dokument definuje materiály povrchov nástupíšť MHD podľa zonácie mesta. Čo najviac nástupíšť na území Bratislavy sa má dláždiť, nástupištia z asfaltu by sa mali postupne z ulíc mesta vytratiť.
Výhodou dlažby je podľa Žitňanského, že je udržateľnejšia, estetickejšia, ľahko opraviteľná, jednoduchšia na údržbu, vodopriepustná a neprehrieva sa ako asfalt.
Dôležitým prvkom má byť umiestnenie hmatateľných povrchov, ako sú varovné a signálne pásy pre lepšiu orientáciu cestujúcich so zrakovým postihnutím. „Aby boli tieto prvky čo najefektívnejšie, autobusové či električkové nástupištia ich budú mať umiestnené rozlične,“ doplnila Krchňavá.
Rôzne modelové situácie
V manuáli sú zahrnuté rôzne modelové situácie, keďže niekde sa nástupište nachádza na chodníku, inde na samostatnom ostrovčeku. „Pre všetky tieto situácie existujú konkrétne pravidlá, aby sa nástupišťa vytvárali koncepčne,“ vysvetlila Krchňavá.
S dokumentom Princípy a štandardy povrchov nástupíšť MHD pracujú mestské organizácie, predovšetkým Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý zastrešuje výmenu väčšiny zastávok v meste.
Manuál obsahovo dopĺňa dokument, ktorý MIB vydal vlani, a ktorý riešil zastávky MHD a prístrešky z hľadiska tvaru, veľkosti či vhodného umiestnenia.
Princípy a štandardy
Metropolitný inštitút Bratislavy od svojho vzniku dokončili 18 princípov a štandardov na rôzne prvky vo verejnom priestore, ako sú smetné koše, lavičky, reklama, pouličné osvetlenie či zeleň.
Dokumenty sú súčasťou Manuálu verejných priestorov a dokopy tvoria koncepčné pravidlá, ako by sa mali verejné priestory v meste tvoriť a obnovovať.
Podľa MIB sa tým docieli jednotný vzhľad ulíc bez vizuálneho smogu a bariér. Všetky materiály sú dostupné na webe MIB.