Bratislavský Starý most a prvá časť električkovej trate do Petržalky sú hotové. Objekty dnes mesto podpísaním protokolov prebralo do svojho vlastníctva. Projekt stál 58,8 milióna eur bez DPH, hradený je z eurofondov.
„Dokončili sa všetky práce jedného z najväčších dopravných projektov, ktoré Bratislava v posledných rokoch zažila a po 54 rokoch pôjde opäť električka do Petržalky. A to všetko pri dodržaní ceny diela, čo považujeme za malý zázrak, ktorý sa nám podaril,“ povedal dnes na zrekonštruovanej Štúrovej ulici primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Starý most a prvú časť električkovej trate do Petržalky síce dnes mesto prevzalo do vlastníctva, no naďalej ostávajú pre verejnosť zatvorené. Stavbu totiž ešte čaká kolaudácia. Tú chce mesto rozdeliť na časti, najprv chcú skolaudovať na moste chodníky a cyklotrasu pre peších a až potom električkovú trať.
„Budeme sa snažiť, aby sa tie kolaudácie pre peších začali v januári, aby sme čím skôr mohli most pre nich otvoriť. Električky budú po Štúrovej a moste jazdiť až po kolaudácii električkového zvršku, nechcem ešte hovoriť žiadne termíny. Určite to bude neskôr ako v januári alebo vo februári,“ hovorí primátor Nesrovnal.
Štúrova ulica tak naďalej ostáva pre autá uzatvorená, prejsť sa ňou budú môcť len chodci či cyklisti. Na vjazdoch preto mesto osadí zábrany brániace vjazdu a parkovaniu áut. Neprístupný pre verejnosť bude naďalej aj Starý most, ktorý mesto otvorí až po kolaudácii. Strážiť ho preto bude strážna služba a mestská polícia. „Budú tu zábrany aj s informáciami pre verejnosť, aby ľudia vedeli, že sa sem ešte nedá ísť, že prevádzka je zatiaľ v obmedzenom režime,“ vysvetlil primátor Nesrovnal.
Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH preplatí z 85 percent Európska únia, 10 percent prispeje štát a päť percent hradí hlavné mesto. Podmienkou, aby Európska únia projekt preplatila, je, že musí byť hotový a vyfakturovaný do konca tohto roka.
„Podmienkou financovania bolo dokončenie a odovzdanie diela do konca roka a to sme spravili, túto podmienku sme splnili,“ povedal primátor Nesrovnal s tým, že priebeh prác kontrolovali pracovníci z Európskej únie a všetko sa dialo v spolupráci s riadiacim orgánom.
I keď primátor Nesrovnal tvrdí, že sa zmestili do predpokladaných nákladov za projekt, mesto ešte bude musieť zaplatiť neoprávnené náklady. Tie podľa primátora Nesrovnala vznikli vinou predchádzajúceho vedenia hlavného mesta a nie sú v cene diela. „Sú to veci, ktoré vznikli mimo projektu a neboli jeho súčasťou, ale zhotoviteľ ich musel vynaložiť,“ dodal Nesrovnal.
Výstavba nového Starého mosta i vybudovanie električkovej trate bola síce náročná, no projekt skončil podľa mesta i zhotoviteľa úspešne. To potvrdil aj stavebný dozor, ktorý na celý projekt dohliadal.
„Je to nádherný projekt a dúfam, že Bratislavčania na neho budú pyšní a celá Štúrova ulica a Starý most budú novými dominantami Bratislavy,“ hovorí za zhotoviteľa stavby riaditeľ spoločnosti Eurovia-SK Róbert Šinály. Pracovný ruch na stavbe však ešte celkom neutíchne, zhotoviteľ ešte musí opraviť nedostatky a dokončiť nedorobky. Tie sú však už mimo ceny diela a hradiť ich bude zhotoviteľ.
Dokončiť napríklad treba ešte obloženie novopostaveného piliera číslo 34 pôvodným kamenným obkladom zo zbúraných pilierov, jeho zachovanie bolo podmienkou k stavebnému povoleniu. Na nedorobkoch a chybách budú robotníci pracovať ešte do konca tohto týždňa, cez vianočné sviatky si dajú pauzu a po Novom roku sa na stavbu opäť vrátia, aby rozobrali zariadenia na stavenisku i podpornú konštrukciu na petržalskej strane a pokračovali v odstraňovaní prípadných chýb, ktoré ukáže kolaudačné konanie.