Hlavné mesto Bratislava spustilo do prevádzky elektronické poskytovanie služieb. Na internetovej stránke www.esluzbyba.sk si tak môžu obyvatelia Bratislavy podať žiadosť, vybaviť doklady, informovať sa o rôznych službách či dokumentoch mesta a mestských častí, ale napríklad i zaplatiť daň za psa či nehnuteľnosť alebo prehlásiť si trvalý pobyt.
Nový elektronický systém zabezpečuje 85 služieb, na využívanie niektorých z nich je však potrebný elektronický občiansky preukaz. Projekt elektronizácie služieb Bratislavy je hradený z eurofondov. O spustení portálu elektronických služieb samosprávy dnes na tlačovej konferencii informoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Na projekte elektronizácie služieb spolupracuje hlavné mesto aj s mestskými časťami. Do systému zatiaľ však nie sú zapojené mestské časti Petržalka a Staré Mesto, ktoré nemajú ukončené verejné obstarávania. Podľa Nesrovnala sa tieto dve mestské časti pridajú do systému neskôr, od januára 2017 však bude elektronizácia povinná. Z projektu bol vylúčený Devín, mestská časť je totiž v nútenej správe, a tak nespĺňa podmienky pre čerpanie eurofondov, z ktorých je hradená aj elektronizácia služieb hlavného mesta.
Elektronické služby hlavného mesta sú rozdelené do troch okruhov – informačné, oznamovacie a transakčné. V sekcii oznamovacích služieb nájdu ľudia pozvánky na rôzne podujatia či akcie, mesto ich tam bude informovať aj o aktuálnych opravách ciest. Tieto informácie sú prístupné všetkým. K prihláseniu do sekcie oznamovacích a transakčných služieb je však už potrebný elektronický občiansky preukaz.
„Ten je potrebný v prípade, keď si odpoveď vyžaduje právne záväzný dokument – rozhodnutia, stanoviská. Viaceré zrealizované elektronické služby, ako napríklad platenie daní, poplatkov, ohlasovania porúch a pod. použitie elektronického občianskeho preukazu nevyžadujú,“ vysvetľuje Miroslav Ličko, výkonný riaditeľ spoločnosti Lomtec.com, ktorá zabezpečila vytvorenie integrovaného informačného systému bratislavskej samosprávy. Firmu bratislavská radnica vybrala vo výberovom konaní.
Ako ďalej doplnil Ličko, samotný informačný systém stál približne 1,5 milióna eur a pracovalo na ňom 80 ľudí. Elektronický systém spolupracuje aj s viacerými externými registrami – napríklad registrami právnických či fyzických osôb, registrom adries a ďalšími.
Obyvatelia Bratislavy tak môžu so samosprávou komunikovať už aj elektronicky a svoje záležitosti s úradom si môžu vybaviť z pohodlia domova. „Od projektu si sľubujeme zvýšenie komfortu Bratislavčanov a ušetrenie ich času, lebo nebudú musieť chodiť osobne na magistrát,“ priblížil Nesrovnal. Ako dodal, využívaním elektronických služieb ľudia ušetria aj na poplatkoch, pri vybavovaní cez elektronický formulár sú totiž poplatky len polovičné.
Projekt elektronizácie služieb samosprávy mesto práve spúšťa do ostrej prevádzky, na prípadne chyby systému môžu radnicu a mestské časti upozorniť aj používatelia systému na e-mailovej adrese esluzby@esluzbyba.sk. Na túto adresu môžu občania posielať svoje pripomienky, ale aj požiadať o radu či pomoc.