Parkovacia politika, ktorú nedávno predstavilo vedenie mesta Bratislavy, vyvolala u verejnosti rozdielne názory. Niektorí tento návrh vítajú, iní ho kritizujú. Objavujú sa taktiež postrehy, ktoré poukazujú na to, že takto navrhnuté riešenie parkovania nemyslí na rodiny s deťmi. My sme sa porozprávali s Caroline Líškovou, ktorá vidí možné riešenie v rodinnej parkovacej karte.
Aký je váš názor na parkovaciu politiku, ktorú navrhlo vedenie mesta?
Na základe verejne dostupných informácií a odprezentovanej pracovnej verzie návrhu vedením mesta Bratislavy považujem riešenie parkovacej politiky ako nekoncepčné. Začať ako prvý krok so spoplatnením rezidentov, bez vyriešenia zvýšenia počtu parkovacích miest, výstavbou parkovacích domov, zvýšením skvalitnenia verejnej dopravy, doriešením integrovanej dopravy, budovaním záchytných parkovísk atď. Z môjho pohľadu ide o spoplatnenie parkovania bez ponúknutej pridanej hodnoty.
Na sociálnej sieti ste sa vyjadrili, že parkovacia politika by mala myslieť aj na rodiny s deťmi. Ako si takúto politiku predstavujete?
Vedenie mesta spomína progresívne spoplatnenie podľa počtu áut. Chápem, že mesto chce motivovať obyvateľov, aby sa zbavili nevyužívaných áut, prípadne ľudí demotivovali kupovať viac áut do domácnosti, ale nikde nezaznelo, ako chce vedenie mesta pristupovať k parkovacej politike pre rodiny s deťmi. Využívanie osobného auta na účely prepravy detí do škôlky, školy, na voľnočasové aktivity má osobitné opodstatnenie. Ide o čas, ktorý trávi rodina spolu. Navyše, preprava s deťmi po meste počas dopravnej špičky v MHD je v Bratislave zatiaľ veľmi nekomfortný spôsob. Rodinná parkovacia karta by mala byť zľavnená a výrazne zvýhodnená aj pre mimo rezidenčné zóny a zóny, ktoré Bratislavčania preferujú na športové aktivity a oddych.
Ako možným riešením bola načrtnutá rodinná parkovacia karta. Aké by boli benefity tejto karty?
Cena samotnej rezidenčnej karty by bola 49 €, ale bola by oslobodená od poplatkov mimo rezidenčných zón – hodinová sadzba za parkovné. Alebo rodinná karta môže obsahovať predĺžené parkovanie mimo rezidenčných zón. Je tu veľký priestor na diskusiu.
Podľa čoho by sa vyberali zóny, v ktorých by mala rodinná parkovacia predĺžené parkovanie?
Hovoríme o rodine s jedným, dvomi či viacerými deťmi. Pracujúci rodič odvezie deti do materskej školy, do základných škôl, ktoré sú mimo rezidenčnej zóny, čo vyžaduje i tak veľkú dávku trpezlivosti pri zažívaní časového stresu odviesť deti a dopraviť sa do práce. Následne pracujúci rodič zaparkuje v inej rezidenčnej zóne, v ktorej sídli jeho zamestnávateľ. Po skončení pracovnej doby vyzdvihne deti, často s nimi ide na športové, umelecké a iné voľnočasové aktivity. Za tieto parkovania by znovu a znovu nemal platiť.
Pokiaľ by bola parkovacia politika schválená v takom znení, ako ju navrhlo vedenia mesta, aké by boli podľa vás ročné náklady rodín s deťmi?
V zmysle súčasného návrhu by výška parkovného takto fungujúcej rodiny s deťmi mohla byť ročne za prvé auto pokojne aj 1.489 € a viac. Tento prepočet zohľadňuje počet pracovných dní v roku, počet hodín, keď počas pracovného času auto parkuje mimo rezidenčnej zóny a priemernú cenu parkovného (v priemere 1 €/hodina). Je to neprimeraná cena pre rezidenta na to, čo ponúka ako protihodnotu vedenie mesta. Nedostatočne fungujúca MHD, nedotiahnutá integrovaná verejná doprava, nezagarantovanie zaparkovania v niektorých mestských častiach.
Pri výbere zón, kde by malo byť predĺžené parkovanie, by sa podľa vás malo prihliadať len na názor starostov jednotlivých mestských častí? Alebo by sa mala viesť diskusia s občanmi, aby sami navrhli, kde by chceli mať predĺžené parkovanie?
Názor starostov je veľmi dôležitý. Poznajú špecifiká danej lokality a ich návrhy môžu výrazne pomôcť k dopracovaniu parkovacej politiky. Taktiež verejná diskusia môže vygenerovať zaujímavé podnety. Verím, že vedenie mesta bude ochotné zapracovať pripomienky odbornej verejnosti a občanov, ktoré zvýšia systematickosť parkovacej politiky v Bratislave.