Posledné teplé jesenné dni sme sa rozhodli využiť na 100 %. Vzali sme bicykle a rozhodli sme sa pre vás otestovať jednu z cyklotrás. Keď sme premýšľali, ktorú trasu zvoliť, voľba padla na cyklotrasu vedúcu do rakúskej pohraničnej obce Kittsee. Petržalsko-rakúska cyklotrasa je vhodná aj pre začínajúcich cyklistov.
Len s mestským ,,Pilcher“ bicyklom
Trasu sme odštartovali pred klasickým petržalským panelákom. Bez horského bicykla s desiatimi prevodmi. Len s obyčajným mestským bicyklom, ktorý je vhodný pre ,,pravého“ mestského človeka a môže s ním jazdiť maximálne po asfaltovej ceste. Ak ste niekedy videli film Rosamunde Pilcher a v ňom ženu, ktorá sa romanticky premávala po poľných cestičkách na mestskom bicykli, zaručene viete, o čom je reč. Naša trasa začala pri ,,Kanáli“ alias Chorvátske rameno.
Pokračovali sme pozdĺž Chorvátskeho ramena smerom na zastávku Hálova. Oproti psiemu cvičisku je pomerne strmý kopec. Ak ste cyklista-začiatočník alebo máte mestský bicykel, je možné, že na kopci vám z hrdla vyjde nejaká tá nadávka alebo si budete potrebovať po jeho zdolaní chvíľu oddýchnuť. Tento úsek považujeme za najstrmší z celej testovanej cyklotrasy.
Hranica medzi ,,továrenským“ Slovenskom a rozkvitnutým Rakúskom
Kto má zmysel pre humor, tvrdí, že v Rakúsku je všetko lepšie – dokonca aj vzduch. Ak by medzi sebou súperilo Slovensko a Rakúsko v tom, ktoré z dvoch štátov má krajšie pohraničné prostredie, musíme dať za pravdu spomenutému výroku. Za štvrťou Kopčany sa cyklistovi naskytne nepekný pohľad v podobe továrenskej štvrte, ktorá je v kontraste s krásnou zeleňou za štátnou hranicou.
Počas tohto úseku sme si dôkladnejšie všimli i obrubníky. Isté cyklistické združenie sa vyjadrilo, že obrubníky nie sú vhodné na priechod pre invalidov kvôli ich výške. Veď posúďte sami.
Pri pohľade na krásnu rakúsku zeleň sa nám nechcelo veriť, že je začiatok októbra. Slnko ostro svietilo, vánok vial do našich prekvapených tvári a v diaľke bol vidieť charakteristický znak Rakúska – veterné mlyny.
Odbočka pri ulici s americkým názvom
Vošli sme do dedinky Kittsee. Všade vládol pokoj a nikto sa nikam neponáhľal. Jedna pani zručne kosila na domácom traktore vlastný trávnik, iný pán si hovel na lavičke pred domčekom a čítal si. Cez dedinku vedie cyklotrasa okľukou, no my sme si ju skrátili pri bielom noblesnom dome, ktorý sa nachádzal na ulici s názvom Chicago.
Oddych pri cyklistoch a hejtoch na politiku
Pokračovali sme po ceste až za značku, ktorá uvádzala koniec obce. Pozor na ,,chyták“. Nepokračujte rovno, ale odbočte do stromovej aleje, ako znázorňuje šípka na obrázku.
Po prejdení poľa s kŕmnou kukuricou sme dorazili k odpočívadlu pre cyklistov, ktorí viedli medzi sebou napätú debatu o slovenskej politike.
Smer Bratislava
V obci Berg sme nasledovali cyklistické značky, ktoré vedú ku rakúsko-slovenskej hranici a pokračovali sme smerom na Petržalský bunker. Cyklistická cestička pred bunkrom je celkom úzka. Cyklistická cestička po bunkri je celkom široká a dobre sa po nej šliape do pedálov.
Záverečné stretnutie so srnkou
Náš cieľ končí na rohu cyklistickej trasy, ktorá sa tiahne pozdĺž Dunaja a Sadu Janka Kráľa v Petržalke. Cestou sa nám pritrafil unikátny zážitok – uprostred mestskej džungle, hluku a kopy budov sa pásla srnka. Cyklotrasa trvala, našim stredne rýchlym tempom, s dvomi desaťminútovými prestávkami, do troch hodín.
,,Najlepšie“ miesto pre spaľovanie kalórií
Ak by ste sa vybrali na cyklotrasu, ktorá vedie cez Kittsee, nezabudnite, že lepšie sa vám bude do pedálov šliapať vďaka dostatočnej energii. Tú môžete nabrať v rakúskej miestnej čokoládovni. Skončili sme tam aj my. Život (i cyklotrasu) si predsa treba osladiť.
O cyklotrase v kocke
- Zvolili sme trasu Jungmannova-Hálova-Vienna Gate-Kopčany-Kittsee-Berg-Petržalský bunker-Sad Janka Kráľa.
- Celkový čas bicyklovania boli tri hodiny.
- Cyklotrasa je vhodná pre majiteľov ,,jednoduchších“ bicyklov ako spomenutý mestský bicykel či pre cyklistov, ktorí s bicyklovaním len začínajú.
- Toalety sa nachádzajú v čokoládovni v Kittsee.
- Trasu odporúčame aj rodinám s deťmi – má rovný a nenáročný terén, po ktorom sa dobre jazdí.