Nová štúdia vypracovaná Slovenskou technickou univerzitou a odborníkmi definitívne potvrdila, že výstavba električkovej trate pred Slovenským národným divadlom nebude nijako ovplyvňovať jeho prevádzku ani predstavenia. Detailné zistenia a riešenia, ako minimalizovať vplyv na divadelné prostredie, sú teraz predmetom diskusií s príslušnými inštitúciami.
Po dôkladnej analýze a vyhodnotení viacerých parametrov odborníci zo Slovenskej technickej univerzity a renomovaní experti potvrdili, že výstavba električkovej trate pred Slovenským národným divadlom nebude mať žiadny negatívny dopad na jeho prevádzku a kultúrny život. Električka je tak nová realita. Uvádza to primátor Matúš Vallo na svojej sociálnej sieti.
Tieto zistenia potvrdzujú, že príprava výstavby novej trate Pribinova-Košická môže pokračovať bez obáv z rušenia divadelného prostredia. Ďalšími krokmi sú diskusie, a to aj s ministerstvom kultúry a divadlom, o organizácii stavebných prác tak, aby minimalizovali dopad na prevádzku divadla počas výstavby trate.
Vplyv električkovej trate
Štúdia realizovateľnosti, ktorá zhodnotila rôzne aspekty výstavby trate, sa zameriavala aj na konštrukcie koľajovej dráhy, hrúbky koľajových dosiek, a spôsoby uchytenia koľajníc. Zvláštnu pozornosť venovala aj časti podzemnej garáže, ktorá sa nachádza v priestore pred divadlom.
Odborníci potvrdili, že existujú možnosti, ako minimalizovať vplyv električkovej trate na chránené priestory divadla. Bez ruchu električky si predstavenia užijú diváci v oboch variantoch, aj tom, že trať pôjde ponad garáž, a aj keď bude garáž zasypaná.
Primátor mesta zdôraznil, že od začiatku bolo cieľom zabezpečiť, aby výstavba trate neohrozila kultúrny život v okolí divadla. Výsledky štúdie potvrdili, že tento cieľ je možné dosiahnuť prostredníctvom správneho plánovania a technických riešení.
Trať po Pribinovej
Rozhodnutie mesta zvoliť trať po Pribinovej ako najvhodnejšiu sa opiera o komplexné posúdenie všetkých možných variantov a spoluprácu so špecialistami a akademickou obcou. Súčasná štúdia nadväzuje na predchádzajúce zistenia a potvrdzuje, že výstavba trate môže prebiehať bez výrazného vplyvu na kultúrne pamiatky v blízkom okolí.
Aktuálne prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie a očakáva sa, že s výstavbou trate by sa mohlo začať v rokoch 2027-2029. Detailné informácie o výsledkoch štúdie týkajúcej sa akustiky a vibrácií sú dostupné v prezentácii na stránke mesta.