Šancová ulica má byť podľa organizátorov petície nielen pre autá, ale aj pre ľudí. V 70. rokoch sa na ulici odstránili domy a autá, aby sa mohol zvýšiť počet pruhov na ceste.
- aktualizované 20. júla, 16:05
Kým niektoré uličky Starého Mesta sú súčasťou pešej zóny a autá po nich vôbec nechodia, iné praskajú pod náporom automobilovej dopravy. Medzi rušné ulice sa radí aj Šancová.
Situácia je na tejto ulici už taká neúnosná, že obyvatelia sa rozhodli vziať všetko do vlastných rúk. Vytvorili online petíciu, v ktorej žiadajú šancu pre Šancovú.
Zlá kvalita ovzdušia
Automobilová doprava prekročila podľa organizátorov petície už únosnú hranicu a je nekompatibilná s kvalitným životom v meste. Zlepšej dopravnej situácie a nové urbanistické riešenie pomôže zvýšiť kvalitu bývania, zatraktívniť podnikanie či oživiť verejný priestor pre ľudí.
V roku 1971 boli asanované viaceré historické bytové domy a odstránila sa zeleň, aby sa mohol zvýšiť počet pruhov pre autá. „Odvtedy sa počet áut v Bratislave zvýšil pätnásťnásobne a dopravná situácia je už neúnosná. Je najvyšší čas túto chybu z minulosti napraviť. Miestni obyvatelia trpia kvôli znečisteniu ovzdušia a nadmernému hluku už veľa rokov,“ stojí v petícii.
Ak sa podľa organizátorov petície upokojí premávka, môže to motivovať ľudí k tomu, aby používali udržiavané formy dopravy, ako napríklad MHD a bicykel. Tranzitná doprava by sa tak mohla smerovať na inú trasu, ktorá nie je priamo v obytnej zóne.
Ďalším dôvodom žiadosti o zlepšenie dopravy je aj kvalita ovzdušia, ktorá sa stále zhoršuje. Posledné namerané hodnoty pred budovou YMCA priniesli záver, že prekračujú limity stanovené Svetovou zdravotníckou organizáciou.
Obyvatelia sa taktiež boja o svoju bezpečnosť, pretože široké a rovné jazdné pruhy nabádajú vodičov, aby prekračovali najvyššiu povolenú rýchlosť. Ohrozujú tým bezpečnosť chodcov a cyklistov. Minulý rok bolo v Bratislave usmrtených 14 chodcov a podľa obyvateľov polícia túto situáciu už dlho nerieši.
Problémom sú aj priechody pre chodcov. „Priechody pre chodcov cez Šancovú ulicu sú v príliš veľkej vzdialenosti od seba, až 400 m, čo pretína sociálne vzťahy v tejto štvrti a núti chodcov kráčať veľkou okľukou. Chôdza po Šancovej ulici nie je príjemný zážitok a ľudia jej vyhýbajú, čo má negatívny vplyv aj na miestnu ekonomiku – obchodné priestory v parteri sú roky prázdne a viaceré národné kultúrne pamiatky na tejto ulici chátrajú,“ vysvetľujú organizátori petície. Nechcú čakať ani na vybudovanie „Severnej tangenty“, ktorá má ulicu odľahčiť.
Chcú zeleň či bus pruhy
Čo požadujú organizátori petície od kompetentných orgánov štátnej správy a samosprávy? Najprv by sa mali znížiť počty jazdných pruhov individuálnej automobilovej dopravy na jeden pruh v obidvoch smeroch. Vytvorenie bus pruhov v obidvoch smeroch povedie k zefektívneniu MHD.
Petícia myslí aj na cyklistov a chodcov. V požiadavkách figuruje zriadenie fyzicky oddelených cyklotrás alebo zdieľaných cyklistických pruhov a bus pruhov. Upraviť by sa mali priechody pre chodcov na križovatkách Račianske mýto a Šancová/Karpatská/Žilinská, aby boli bezbariérové.
Nové priechody pre chodcov majú podľa obyvateľov pribudbúť pri mieste, kde sa pripája Ľadová a Beskydská ulica a tiež pri mieste, kde sa pripája Belehradská ulica.
V zozname požiadaviek svieti aj výsadba novej zelene, umiestnenie stacionárnych radarov a dôsledné vymáhanie dodržiavania predpisov či inštalácia meračov hluku.
Do konca petície ostáva ešte viac ako 60 dní. Dodnes ju podpísalo už vyše 500 ľudí. Petícia má aj vlastnú Facebook stránku.
Menšie zmeny
Miestny úrad v Starom Meste má pri riešení problémov na ulici obmedzené možnosti, pretože je v správe magistrátu. Podľa Martiny Karmanovej z referátu komunikácie s verejnosťou sa podarilo presadiť aspoň niekoľko menších zásahov, ktoré pomáhajú zlepšiť dopravnú situáciu.
„Vo väčšine prípadov sú prechody pre chodcov bezbariérové, konkrétne, na úrovni Železničnej stanice, na Šancovej pri Jelenej, na Šancovej pri Karpatskej aj na Račianskom mýte došlo k bezbariérovým úpravám a synchronizácii prechodov tak, aby obyvatelia nemuseli čakať v strede cesty na ostrovčekoch. Ďalším zo zásahov je vyznačenie cyklotrasy na Karpatskej ulici v kombinácii s odstránením parkujúcich áut z cesty a rekonštrukcia chodníkov,“ vymenúva Karmanová. Samospráva podporuje petíciu.
O stanovisko sme požiadali aj magistrát, ktorý sa k téme zatiaľ nevyjadril.