Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) modernizuje svoj vozňový park. Kompletne nový interiér spríjemní cestovanie zákazníkom železníc už od júla tohto roka. Jedným z dôvodom takejto modernizácie je aj to, že od roku 2010 sa do diaľkovej dopravy prakticky neinvestovalo.
Národný dopravca sa rozhodol investovať do modernizácie a výroby vozňov, ktoré cestujúcim diaľkovými vlakmi mnohonásobne zvýšia komfort. Za moderným vzhľadom vlakov ZSSK stojí dizajnérska firma Aufeer Design, ktorá má dlhoročné skúsenosti v železničnom segmente – spolupracovala napríklad so spoločnosťami České dráhy, Stadler či Bombardier.
Nový interiér vlakov v sebe spája moderné i tradičné prvky, funkčné prostredie i príjemnú atmosféru a cestujúci majú zasa o dôvod viac dať prednosť ekologickej doprave. Na modernizáciu boli použité financie z vlastných zdrojov spoločnosti. Hlavným cieľom je predovšetkým zvýšenie kvality cestovania zodpovedajúcemu 21. storočiu.
„V rámci modernizácie našich vlakov sme sa inšpirovali Slovenskom – jeho bohatou kultúrou, históriou aj prírodným dedičstvom. Ľudový motív čičmianskeho vzoru budú reprezentovať poťahy sedadiel a Dunaj bol predobrazom pre vytvorenie barových línií v reštauračnom vozni. Z materiálov, ktoré nebolo možné doteraz v našich vlakoch bežne vidieť, sme vsadili na drevený dekor. Som presvedčený, že takáto forma prezentácie podporí nielen pozitívne vnímanie ZSSK, ale predovšetkým našej krajiny, a som hrdý, že k tomu prispejú aj naše nové vozne,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Dodávateľom 50 kusov modernizovaných osobných vozňov radu Bmz, ktoré prešli rekonštrukciou z vozňov radu Bmeer, sú ŽOS Trnava. Veľkým posunom vpred v technickej špecifikácii, v porovnaní so starými vozňami, sú potrubný urýchľovač brzdy, čím sa zvýši brzdný výkon, nástupné dvere a čelné prechodové dvere, ktoré sa postarajú o vyššiu bezpečnosť cestujúcich, centrálny zdroj elektrickej energie, čo bude mať za následok zvýšený výkon, alebo informačný systém, ktorý umožní externú diagnostiku vozňa.
Inováciou prešiel aj interiér – osadené boli protišmykové podlahy, sklené výplne dverí, batožinové police či stolíky, pod sedadlá boli doplnené ďalšie elektrické zásuvky s USB portom a vymenené boli aj osvetlenia (LED) či toalety. Výhodami inovovaných vozňov je aj klimatizácia s reguláciou v závislosti od obsadenia vozňa, wi-fi pripojenie na internet, systém detekcie požiaru či elektronický rezervačný systém. Nové vozne typu kupé budú premávať na medzinárodnej trase Žilina – Praha, ako aj na trati „šeťstovkových“ rýchlikov z Bratislavy do Košíc.
Vozňový park ZSSK doplní aj 35 kusov novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz, ktoré budú jazdiť v rámci diaľkovej dopravy a ich dodávateľom sú ŽOS Vrútky. Veľkopriestorový vozeň 2. triedy (Bmpz) bude konštruovaný na rýchlosť 160 km/h a bude disponovať 84 miestami na sedenie. Nový podvozok, brzdy, dvere či centrálny zdroj energie zvýšia bezpečnosť aj výkon osobných vozňov, ktoré sú vyrábané v zmysle platných noriem.
Okrem toho budú vozne vybavené protišmykovou podlahou, vákuovým WC, informačným, rezervačným i kamerovým systémom či systémom na detekciu požiaru. Samozrejmosťou je klimatizácia, LED osvetlenie, zásuvky na 230 V a wi-fi pripojenie.
Celková suma modernizácie (50 ks) a výroby nových (35 ks) vozňov vyjde ZSSK približne 105,5 milióna eur.