Bratislavský kraj pri rekonštrukciách ciest aplikuje nové technológie

Kontrolný Stavenisko počas kontrolného dňa bratislavského obchvatu D4/R7 na úseku rýchlostnej cesty R7 pri obci Holice deň na stavbe D4/R7
Foto: ilustračné, SITA

Cesty sa v kraji opravujú podľa priority, stavu a disponibilných financií.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) pri rekonštrukciách ciest aplikuje nové technológie. V tlačovej správe o tom informuje hovorkyňa BSK Lucia Forman s tým, že správne zvolená oprava ciest predĺži ich životnosť o roky.

Predchádza tomu podrobné mapovanie technického stavu. Na základe prehliadok priamo v teréne správca komunikácií volí vhodný a použiteľný spôsob rekonštrukcie,“ konštatuje Forman.

Pravidelné mapovanie

Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja (SC BSK) bude pri opravách zverených ciest používať recykláciu za horúca na mieste, recykláciu za studena na mieste alebo revitalizáciu vozoviek formou frézovania.

Spravujeme 511 km ciest II. a III. triedy, čo je síce najmenej zo všetkých krajov, avšak sú z celého Slovenka najzaťaženejšie. Intenzita dopravy po našich regionálnych cestách je porovnateľná s diaľnicou D1 na severe či východe krajiny,“ upozornil predseda BSK Juraj Droba s tým, že samospráva chce, aby cesty v kraji vydržali čo najdlhšie.

Preto pravidelne mapujeme ich stav a na základe výsledku zvolíme ten najvhodnejší spôsob revitalizácie. Takto opravíme až pätinu našich ciest, teda okolo 100 kilometrov za rok,“ dodal.

Nízkoodpadová technológia

Ukážkovým projektom recyklácie za horúca na mieste sa stal úsek z Hrubého Šúra po hranicu Bratislavského a Trnavského kraja, kde sa už práce naplno rozbehli a potrvajú približne dva týždne.

Pri recyklácii za horúca na mieste hovoríme o nízkoodpadovej technológii, pri ktorej prichádza k reprofilácii a kvalitatívnemu vylepšeniu existujúcej asfaltovej vrstvy. Súčasne sa kladie aj nová vrchná časť vozovky, na ktorej nevznikajú povrchové škáry, čím sa ušetria náklady na spoje jednotlivých vrstiev,“ vysvetlila Forman.

Ekonomické aj časovo nenáročné

Výhodou tejto metódy je nízka ekonomická a časová náročnosť opravy povrchu vozovky, či predĺženie životnosti asfaltového krytu.

Má aj priaznivý vplyv na životné prostredie, nakoľko šetrí surovinové zdroje, energie a znižuje objem odpadov. Toto všetko sa potom prenáša aj do zvýšenia komfortu jazdy a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky,“ poznamenala Forman. Ako dodala, metóda nie je použiteľná všade a je možné ju aplikovať len v extraviláne a tam, kde to dovoľuje únosnosť podložia.

Veľká investícia

Po Hrubom Šúre budú takto opravené aj úseky Malacky – Pernek, Rača – Svätý Jur, Nová Dedinka – Bernolákovo, Alžbetin Dvor – Miloslavov, Pezinok – Vinosady, Vinosady – Modra, Malinovo – Tomášov a Tomášov – Nová Dedinka,“ doplnila.

Pustili sme sa do prvej veľkej investície. Tam, kde je to možné a vhodné, budeme aplikovať technológiu recyklácie za horúca na mieste. Je zároveň lacnejšia v porovnaní napríklad s frézovaním, pričom životnosť je porovnateľná. Pri recyklácii za horúca však hovoríme aj o ekologickejšej a takmer bezodpadovej metóde. Cesty opravujeme podľa priority, stavu a disponibilných financií aj ďalšími spomínanými metódami,“ uzavrela podpredsedníčka BSK Alžbeta Ožvaldová.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk