Spoločnosť Letisko M.R. Štefánika – Aiport Bratislava dostala pokutu za zneužívanie dominantného postavenia vo výške 127-tisíc eur. Rozhodol o tom Protimonopolný úrad SR (PMÚ). Podľa neho bratislavské letisko sa malo protisúťažne správať zavedením poplatku za nadštandardné VIP služby poskytované na termináli všeobecného letectva, pričom poplatok platil každý odlietajúci cestujúci, ktorý prechádzal terminálom všeobecného letectva.
„Protisúťažné správanie spoločnosti spočívalo v nastavení tohto poplatku. Poplatok za nadštandardné VIP služby nebol prepojený s reálnym využitím nadštandardných VIP služieb cestujúcimi, ale bol naviazaný len na samotný vstup na terminál všeobecného letectva, pritom vstup na terminál je spoplatnený iným typom poplatku. Týmto dochádzalo k situácii, že poplatok za nadštandardné VIP služby platili aj klienti, ktorí o takéto služby nemali záujem a nevyužívali ich,“ uviedol PMÚ s tým, že protisúťažné konanie bratislavského letiska bolo ukončené 31. augusta 2017.
„V rámci správneho konania Letisko M. R. Štefánika predložilo žiadosť o urovnanie. Úrad po vyhodnotení všetkých skutočností súhlasil s procesom urovnania, na základe čoho bola letisku znížená pôvodne uložená pokuta o 30 %, a to na sumu 127-tisíc eur,“ konštatoval PMÚ. Jeho rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 5. februára.
Letisko pokutu uhradí
Vedenie bratislavského letiska uviedlo, že rozhodnutie PMÚ berie na vedomie a pokutu vo výške 127-tisíc eur v stanovenej lehote uhradí. Nový Terminál všeobecného letectva, resp. VIP terminál, pre klientov súkromných letov a letov všeobecného letectva (tréningové lety a iné) bol na letisku v Bratislave otvorený 1. júla 2016. „Otvorený bol z dôvodu začiatku predsedníctva SR v Rade EÚ. Vstup bol spoplatnený sumou 49 eur bez DPH za každého odlietavajúceho cestujúceho (služba full VIP Service). Cena zahŕňala neobmedzený pobyt v termináli, plnú asistenciu pri vybavovacom procese, občerstvenie, porter servis (pomoc s batožinou), bezplatné parkovanie pred terminálom, wifi a iné,“ informovala hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.
VIP terminál
PMÚ začal správne konanie voči Letisku M. R. Štefánika vo veci možného zneužívania dominantného postavenia z vlastného podnetu 12. júla 2017. Úrad v správnom konaní rozhodol tak, že konanie letiska spočívajúce v zavedení a uplatňovaní poplatku s názvom full VIP Service v období od 1. júla 2016 do 31. augusta 2017, ktorý bol povinný uhradiť každý cestujúci využívajúci Terminál všeobecného letectva, predstavovalo zneužitie dominantného postavenia a uložil letiskovej spoločnosti uhradiť pokutu.
Vedenie bratislavského letiska rozhodlo o tom, že od 1. septembra 2017 bude služba full VIP poskytovaná pre klientov všeobecného letectva a súkromných letov len ako možnosť výberu. „Klienti všeobecného letectva tak majú možnosť využiť službu full VIP, ktorá zahŕňa neobmedzený pobyt vo VIP zóne terminálu, vrátane bohatého výberu občerstvenia a bezplatné parkovanie priamo pred terminálom. Po prílete je prechod cestujúcich cez terminál všeobecného letectva bez poplatku so všetkými spomínanými benefitmi,“ uviedla Ševčíková.
Súčasťou terminálu je pasová, colná aj bezpečnostná kontrola, nachádza sa tu aj zariadenie na skríning nadrozmernej batožiny. V celom termináli je možnosť pripojenia na wifi zadarmo. Terminál všeobecného letectva je otvorený 24 hodín denne. V prípade nevyužitia služby full VIP je parkovanie pred terminálom spoplatnené sadzbou štyri eurá za hodinu, prechod cez terminál je bezplatný.