Pozrite si výsledky prieskumu mesta, ktoré sa podarilo získať portálu Bratislavadeň. Hlavnou témou boli názory obyvateľov na spokojnosť s kvalitou služieb magistrátu, ale i to, ako hodnotia prácu primátora Matúša Valla.
Koľko Bratislavčanov, toľko názorov na prácu mesta a jeho primátora. Prieskum mapoval názory obyvateľov mesta, ktoré sa týkali kompetencií či kvality služieb bratislavského magistrátu. Posvietil si aj na hodnotenie niekoľkoročnej práce Matúša Valla.
Prieskumy Vnímanie a názory na bývanie v hlavnom meste Bratislava a Vnímanie a názory na služby hlavného mesta Bratislava dal vypracovať bratislavský magistrát v júli 2021. Dodávateľom bola spoločnosť Median SK. Celková cena prieskumov sa vyšplhala na 14 760 eur.
Poskytovanie služieb v Bratislave
Bratislavský magistrát sa má starať o to, aby všetko v meste klapalo, ako má a zároveň sa cítili obyvatelia dobre a komfortne. Takmer 80 percent opýtaných si myslí, že v kompetenciách magistrátu sú starostlivosť o osvetlenie a smetné koše i likvidácia odpadkov.
Približne dve tretiny respondentov uviedli, že tam patria kosenie a orez drevín, údržba chodníkov či odhŕňanie snehu. Zhruba každý druhý opýtaný označil za služby v starostlivosti magistrátu zariadenia opatrovateľskej starostlivosti, školy a centrá voľného času.
Bratislavčania následne hodnotili spokojnosť s kvalitou služieb. Najspokojnejší sú so starostlivosťou o osvetlenie a smetné koše aj likvidáciou odpadu. Najviac im robili vrásky na čele zariadenia opatrovateľskej starostlivosti a domáca ošetrovateľská starostlivosť, myslia si to hlavne respondenti nad 65 rokov.
Čo sa týka dostupnosti služieb, v priemere boli respondenti najspokojnejší so základnými a strednými školami. Respondenti vo veku 33-44 rokov vyjadrovali najčastejšie nespokojnosť s materskými školami. Rovnako ako pri predošlej otázke, Bratislavčania boli najmenej spokojní so zariadeniami opatrovateľskej služby a s domácou opatrovateľskou službou.
Nedostatky v službách a klimatické zmeny
Respondenti pociťovali najväčšie nedostatky v službách počas pandémie v zdravotníckych zariadeniach, čo označila až polovica. Pätiny opýtaných sa dotkli služby starostlivosti o deti, a to najmä ľudí vo veku 25-34 rokov.
Prieskum mapoval i klimatické zmeny a rolu mesta. Až 80 % opýtaných vníma zmeny v meste ako vysoké letné teploty, búrky či sucho. Častejšie túto odpoveď zvolili ľudia s vysokoškolským vzdelaním, zmeny mierne častejšie nezaznamenali muži.
Mesto by malo podľa takmer každého respondenta podnikať kroky, aby sme sa vysporiadali so zmenami. Viac s týmto súhlasili ľudia s vyšším vzdelaním. Nesúhlas vyjadrilo 10 % respondentov, najčastejšie starší.
Hodnotenie práce primátora
Viac ako 60 % opýtaných je spokojných s doterajšou prácou Valla, z nich je veľmi spokojných 16 percent. Spokojnejší sú respondenti s vyšším vzdelaním (71 % bolo vysokoškolsky vzdelaných) a vyššími príjmami.
Z prieskumu plynie, že z pohľadu okresov sú najspokojnejší respondenti z Bratislavy I, nasledujú okresy Bratislava III a Bratislava II. Prácu primátori najhoršie hodnotili respondenti z okresu Bratislava V.
Necelá tretina nemá pozitívny názor na prácu primátora a boli to častejšie muži či ľudia s nižším vzdelaním. Takto odpovedali taktiež respondenti, ktorí nemajú radi Bratislavu, no žijú v meste z určitých dôvodov.