Falošná krása na sociálnych sieťach: pre škodlivé rady upravujú svoj vzhľad už 12-ročné dievčatá

Projekt sebadôvery Dove
Foto: Dove

DJ/PR So svojím vzhľadom nie sú spokojné čoraz mladšie deti. Problém s nízkym sebavedomým sa netýka len dievčat, ale aj stále väčšieho počtu chlapcov. Psychologička upozorňuje, že problémy sebadôvery idú ruka v ruke so samotou, úzkosťami a nedostatkom pozornosti zo strany rodičov. Sociálne siete môžu byť inšpirujúce a poučné, no často sú tiež zdrojom pokriveného vnímania vlastného tela a toxických názorov o kráse. Projekt sebadôvery Dove každoročne so psychológmi šíri návody ako s deťmi hovoriť o nástrahách sociálnych sietí. Tento rok je projekt zameraný na toxické rady a pripravil návod #DetoxYourFeed, pomocou ktorého vedia rodičia svojím deťom upraviť  obsah, ktorému sú na sociálnych sieťach vystavované.

Na prvom mieste bezchybný výzor

Botox by mal byť tvojím kamarátom už od mladého veku. Keď si hladná, radšej sa napi, tak nič nepriberieš. Pekná nikdy nebudeš bez umelých mihalníc a gélových nechtov. Hoci sociálne siete môžu byť pre mladé dievčatá plné inšpiratívnych a poučných informácií, často sú však tiež zdrojom pokriveného vnímania vlastného tela a toxických názorov o kráse. V roku 2020 sa napríklad na sociálnej sieti TikTok virálne šírilo video o tom, ako docieliť rovné zuby. Influencerka so stotisícmi fanúšikov vo videu radila, ako možno pomocou pilníka na nechty obrúsiť zuby na inú dĺžku. Hoci tento trend od začiatku kritizovali a odsúdili asociácie zubných lekárov, deti sa s predsudkom o krivých či rôzne dlhých zuboch, ktoré je potrebné „opraviť“, stretávajú aj naďalej.

Mladí ľudia trávia na internete množstvo voľného času – podľa prieskumu Projektu sebadôvery Dove* používajú sociálne siete viac ako hodinu denne až dve tretiny dievčat vo veku 10 až 17 rokov. Nie je preto ničím prekvapujúcim, že obsah, ktorí tínedžeri v online svete sledujú, do veľkej miery ovplyvňuje ich sebavedomie. Keď sa dievčatá chystajú pridať na internet vlastnú fotku, podľa prieskumu 73 % z nich urobí viacero fotografií, až kým jedna nie je dokonalá a až 73 % dievčat nesúhlasí s tvrdením, že na sociálnych sieťach si môžu dovoliť vyzerať tak, ako chcú. Priemerný vek, od ktorého začínajú dievčatá upravovať svoju tvár, pokožku či vlasy prostredníctvom filtrov alebo aplikácií, je 12 rokov. Aj keď 44 % dievčat si myslí, že na používaní skrášľovacích filtrov nie je nič zlé, 39 % tínedžeriek by bolo rado, ak by na sociálnych sieťach nikto nemohol upravovať svoje fotografie. Väčšia časť dievčat by si podľa prieskumu priala, aby sa ich okolie zameriavalo na to, aké sú, a nie na to, ako vyzerajú. Chceli by si tiež viac veriť a uvítali by, ak by sa v škole učili, ako si na ľuďoch vážiť ich odlišnosti.

Projekt sebadôvery Dove
Zdroj foto: Dove

Rozprávajte sa s deťmi

Téma sebahodnoty, potreby páčiť sa a uznania od svojho okolia je pre dievčatá i chlapcov v dospievajúcom veku prirodzená. Každá generácia sa s tým ale vyrovnáva inak. Psychologička Andrea Antalová hovorí, že súčasní tínedžeri sú „kultu krásy“ a toxickým názorom o vzhľade vystavení vo väčšej miere, ako boli ich rodičia alebo starí rodičia. „Mladí ľudia chcú byť stále online a v prípade, že je im táto možnosť odobratá, majú pocit, že o niečo prichádzajú. Pre mnohých rodičov je následne veľmi náročné stanoviť pravidlá fungovania pri používaní počítačov, pretože keď boli deťmi, nič také neexistovalo. Deti si však neuvedomujú, že sociálne siete im môžu vziať spokojnosť so sebou samým, reálne priateľstvá či v niektorých prípadoch dokonca zmysel života, pretože každú chvíľu prichádzajú do kontaktu s príspevkami ľudí, ktorí sa snažia ukázať sa v čo najlepšom svetle, a to aj za využitia lží,“ vysvetľuje psychologička Mgr. Andrea Antalová, ktorá je odbornou garantkou Projektu sebadôvery Dove na Slovensku. „S deťmi je potrebné hovoriť o tom, aký vplyv na ne majú sociálne média. Treba im ukázať, že sú dôležité a dostatočne dobré. Pre dievčatá je veľmi dôležité aj to, ako dáva matka najavo spokojnosť či nespokojnosť s vlastným telom. Týka sa to ale aj chlapcov. Musíme si dávať pozor tiež na to, ako hovoríme pred deťmi o iných ľuďoch a ako sa správame voči svojim partnerom. Jednou z tém, ktoré v poslednej dobe dominujú medzi ľuďmi je aj osamelosť. Teenageri môžu bojovať s rastúcim sociálnym tlakom na to, že musia niekam patriť, niekým sa stať, niekým byť. Vyvoláva to u nich pocit osamelosti a vylúčenia,“ dodáva Andrea Antalová.

Za tínedžermi stojí Projekt sebadôvery Dove

Pomôcť dospievajúcim dievčatám i chlapcom, aby si vypestovali zdravé sebavedomie, je cieľom Projektu sebadôvery Dove. V minulom roku sa tomuto projektu podarilo pozitívne ovplyvniť viac ako 80 000 dievčat a chlapcov v Česku a na Slovensku. „Psychológovia spolupracujúci s naším projektom sa stávajú súčasťou workshopov a diskusií na školách. So žiakmi debatujú o rôznych nástrahách, ale aj o každodenných problémoch. Snažia sa deti nabádať k tomu, aby sa rozhovorili o tom, čo ich trápi. Osvedčenými postupmi tiež odborníci upozorňujú na nástrahy sociálnych sietí a na výzvy, ktorým deti môžu čeliť,“ povedala Lucie Brožová, brand manažérka Dove.

Projekt sebadôvery
Ilustračné foto: Dove

Tento rok Projekt sebadôvery Dove pre rodičov tínedžerov pripravil návod #DetoxYourFeed, pomocou ktorého vedia so svojimi deťmi upraviť sledované profily na sociálnych sieťach tak, aby deti neboli vystavené škodlivému obsahu o vzhľade a kráse. „Na základe skúseností z nášho projektu a rozhovorov so psychologičkou, základom je so svojimi deťmi otvoriť diskusiu o tom, ako vnímajú dokonalých ľudí na sociálnych sieťach a ako sa cítia, keď sú vystavené takýmto príspevkom. Tiež je vhodné urobiť si prehľad o tom, aké rady či výzvy týkajúce sa vzhľadu sa aktuálne šíria Instagramom, TikTikom alebo YouTubom. Tínedžerom je potrebné vysvetliť, že toxický obsah je často iba skrytou reklamou na rôzne produkty, ktorá nemá nič spoločné so skutočnou krásou. S deťmi scrollujte ich sociálne siete a vymažte profily, kvôli ktorým sa cítia smutne či menejcenne. Naopak, podporte svoje deti v sledovaní influencerov, ktorí ponúkajú autentický a pozitívny obsah,“ uviedla Lucie Brožová.

Rodičia, ale aj školy sa tiež môžu zapojiť do vzdelávacieho programu, ktorý ich oboznámi s nástrahami falošnej reality na sociálnych sieťach. Na webovom portáli www.projektsebadovery.sk nájdu rodičia články a aktivity, ktoré im pomôžu v komunikácii s ich deťmi, napríklad o šikane a jej rôznych podobách. V edukačných videách a webinároch sa rodičia dozvedia odpovede na najčastejšie otázky mladých ľudí a tiež rady, ako vychovať sebavedomé dieťa. Táto webstránka je rovnako užitočná pre učiteľov, vychovávateľov a koordinátorov, ktorí pracujú s mládežou. Od svojho vzniku v roku 2004 pomohol Projekt sebadôvery Dove svojou edukačnou činnosťou celosvetovo už 82 miliónom detí, z toho v Česku a na Slovensku necelému štvrť miliónu mladých.

____________________

* Reprezentatívny prieskum Dove – Behind the Filter zverejnený v januári 2022 prieskumnou agentúrou Ipsos na vzorke 300 dievčat z Českej republiky vo veku 10 až 17 rokov. Zber dát sa uskutočnil metódami CAWI a CASI
od 6. do 13. 12. 2021.

Sledujte novinky z Bratislavy na Facebooku, Instagrame alebo ich odoberajte cez e-mail.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Sledujte nás na
Google News Bratislavaden.sk